zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Angst voor pandemie verlamt bedrijfsleven nu al

1 mei 2009 - Alsof de economische crisis hen al niet genoeg hoofdbrekens bezorgt, krijgen managers nu ook nog eens te maken met een gezondheidscrisis. Ongeacht of de griep nu wel of niet uitdraait op een pandemie. Zelfs de angst ervoor kan namelijk een verlammend effect hebben op het zakenleven.

Nu al waarschuwt dokter Richard Besser, plaatsvervangend hoofd van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) dat het bedrijfsleven een plan op moet stellen ‘voor het geval dat medewerkers ziek worden’. Kunnen ze hun bedrijf dan draaiende houden? Voedingsdeskundige Nancy Childs van de Saint Joseph's University is bang dat mensen winkelcentra en andere openbare plekken zullen mijden om het risico op besmetting zoveel mogelijk te beperken. En dat nu winkeliers al in zwaar weer verkeren door de recessie. "Angst voor pandemieën heeft altijd een onevenredig groot effect op de commercie, dat zag je bij SARS en ook bij de uitbraak van vogelgriep." 



Voorzorgsmaatregelen

Net als het Amerikaanse CDC, dringt ook het Britse Chartered Institute of Personnel and Development er bij bedrijven op aan voorzorgsmaatregelen te treffen. Adviseur Ben Wilmott benadrukt dat het risico niet overschat moet worden, maar dat het wel belangrijk is dat bedrijven zich voorbereiden. "Veel bedrijven hebben al een noodplan liggen, opgesteld toen een paar jaar geleden de vogelgriep uitbrak. Het gaat erom dat werkgevers weten hoe ze hun bedrijf draaiende moeten houden als een groot deel van het personeel uitvalt. Bedrijven die zich vooral bezighouden met dienstverlening en klantencontacten kunnen bijvoorbeeld de mogelijkheden van online transacties vergroten en zelfbedieningsopties instellen."
Ook meer thuiswerkmogelijkheden en het gebruik van video- en teleconferenties zijn aan te raden voor het geval er echt een pandemie uitbreekt. "Verder raad ik organisaties aan vast te stellen welke taken absoluut uitgevoerd moeten worden en alvast vast te stellen wie wat zoal kan doen," vervolgt Wilmott. "In het geval van een pandemie moeten werkgevers bovendien duidelijk naar hun werknemers communiceren wat de symptomen van de griep zijn en hen opdragen om zeker thuis te blijven en naar de dokter te gaan mochten ze die bij zichzelf herkennen." Mondkapjes dragen heeft weinig zin, stelt Besser van het CDC. Wel wijst hij op het belang van veelvuldig handen wassen en niet zoenen. 

Kosten

Mocht er een pandemie uitbreken, dan kunnen de gevolgen op de wereldwijde economie – die al zware klappen te verduren heeft gekregen door de recessie – rampzalig zijn. De Wereldbank berekende dat een wereldwijde griepepidemie de economie meer dan twee triljoen pond zal kosten. aandelen zouden wereldwijd met vijftien tot twintig procent in waarde dalen. Managers kunnen er in dat geval vanuit gaan dat een kwart van hun medewerkers uitvalt, ofwel omdat ze zelf ziek zijn of omdat ze voor familieleden moeten zorgen of omdat scholen en crèches gesloten worden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder ziekmeldingen door crisis
 Manager laat zich niet kisten door ziekte
 Griep meest gebruikte smoes bij ziekmelding
 Bedrijfsleven onvoldoende voorbereid op uitbraak vogelgriep
 
 
reacties
 
H Laros  |   | 
4-05-2009
 | 
10:13 uur
Is dit een verlate 1 april grap? Niet dat hier ik hier humor zie, integendeel...

Wat is toch die dwangmatige fixatie op doomsday, recessie, depressie enz van de pers? Wil 'men' het soms zo graag dat zelfs een varkensgriep aangegrepen wordt om een economische ramp te voorspellen. Knap bespottelijk!
Ronn van Etten  |   | 
4-05-2009
 | 
12:14 uur
Waar is de tijd gebleven, dat je niet al dat nieuws had, die informatiestromen, waardoor je niet eens wist, dat er dit soort vreselijke dingen ons omarmen...
We hebben het maar moeilijk.

Of maken we het ons moeilijk?
Zien we niet de goede dingen en spreken, schrijven en filmen we daar niet over? Inderdaad is het vaak het negatieve dat wordt belicht, uitvergroot zelfs, terwijl de goede mooie dingen geen plaats krijgen in het 8 uur journaal, of de voorpagina van de krant.
Ronald Vermeij  |   | 
7-05-2009
 | 
10:17 uur
@Ronn, H. Laros
Kijk eens de James Bond film ''Tomorrow never Dies''
(Klik hier)

Dan snapt u ook waarom er alleen het negatieve nieuws gebracht mag, gaat, kan worden?.
1. Slecht nieuws geeft paniek,
2. Paniek zaait angst,
3. Angst laat mensen eigen verantwoordelijkheid uit handen geven aan de overheid.
4. Overheid grijpt nog meer controle over burgers
Een bekende NWO massa manipulatie techniek, uitgedacht ergens in WOII door een nazi propaganda minister..Psyop noemen ze dat.

Iedere mediabron die zich nog niet bewust is van dit feit doet hier gewoon lekker aan mee.

Hetzelfde geld voor muziekzenders:
Waarom noemen ze oerhollandse, voor iedereen verstaanbare, muziekzenders radiopiraten en halen ze ze - bij wet - uit de lucht??

Omdat je er VROLIJK en OPGEWEKT van word :-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10