zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Paniekvoetbal zet rem op productiviteit

21 april 2009 - U heeft de hele nacht doorgewerkt om dat verslag op tijd af te krijgen en in plaats van een bedankje zadelt uw baas u meteen op met het volgende, zeer dringende, karweitje. Grote kans dat u hetzelfde doet met uw medewerkers. Ook managers staan momenteel onder extreme druk om te presteren en dat geven ze door aan hun team.

Wanneer u echter constant van uw medewerkers eist dat het werk gisteren af moet zijn, loopt u het gevaar niet alleen weerstand en stress te kweken, maar ontneemt u de werknemers de kans hun eigen prioriteiten te stellen. Het gevolg: belangrijke zaken worden over het hoofd gezien. Daarbij kan het uw autoriteit en geloofwaardigheid flink schaden als uw afdeling continu brandjes aan het blussen is en werknemers zichzelf constant voorbij rennen. En als het dan een keer écht mis gaat, bent u niet in staat adequaat te reageren. 



Directe actie

Uit onderzoek van WFD Consulting onder 103 managers komt duidelijk naar voren dat de werkdruk en werkstress steeds meer toenemen, met als gevolg dalende motivatie en inzet. Dit komt met name omdat er steeds vaker direct actie en snelle aanpassingen vereist zijn. Ook globalisering speelt een rol: omdat er wereldwijd contacten onderhouden moeten worden, zijn werknemers gedwongen hun werkdag ofwel vroeger te beginnen ofwel later te beëindigen of beide. 

Werkdruk

Minder dan de helft van de ondervraagden noemt de werkdruk in zijn organisatie ‘redelijk’. Slechts een derde geeft aan dat hun organisatie onnodige werkzaamheden afgestoten heeft; juist die bijzaken dragen bij aan een hoge werkdruk en overwerk. Ook geven veel werkenden aan dat het personeelsbestand niet goed afgestemd is op de werkzaamheden, met als gevolg onnodige werkdruk. Andere veelgenoemde oorzaken zijn: ‘botsende prioriteiten’ en ‘slechte communicatie en afstemming tussen verschillende afdelingen’. 

Stressreductie

Slechts vier van de tien claimen dat hun organisatie stappen ondernomen heeft om de werkdruk te verlagen en onbelangrijk werk af te stoten. De meest genoemde acties op dit gebied zijn: betere prioriteiten stellen, het verbeteren van de werkprocessen, het evalueren van projecten om de doorloopsnelheid te verhogen en de efficiency te verbeteren en het uitbesteden van taken met lage prioriteit. De voordelen zijn legio, maar de grootste zijn dat werknemers beter in staat zijn hun werk goed uit te voeren en minder last hebben van stress. Verder kwam naar voren dat bedrijven waar werknemers flexibel kunnen werken en waarin teams zelf hun werk in kunnen delen, beter presteren. Ook het aanbieden van bedrijfsfitness en gezondheidsprogramma’s blijken een positieve invloed te hebben. Het allerbelangrijkste is echter goede communicatie tussen managers en medewerkers, vooral met betrekking tot de financiële stand van zaken van de onderneming en de manieren waarop de organisatie haar mensen kan ondersteunen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede manager herken je pas echt in slechte tijden
 Gaat recessie manager paniekreactie ontlokken?
 Crisis verhoogt werkdruk
 Hoge werkdruk verplettert moraal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10