zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee manieren om emotioneel intelligent te blijven

6 april 2009 - De emotionele intelligentie – de mate waarin iemand zijn eigen en andermans emoties begrijpt en ermee om weet te gaan - onder werkenden is lange tijd toegenomen. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van TalentSmart. Van 2003 tot 2007 raakten steeds meer mensen emotioneel in balans en wisten ze steeds beter om te gaan met verdriet, frustratie en woede.

Dat hield in dat steeds meer mensen het hoofd koel wisten te houden tijdens conflicten, dat steeds meer mensen hun collega’s en klanten oprecht konden steunen gedurende moeilijke tijden en dat steeds meer mensen in de gaten hadden welke invloed hun gedrag op anderen heeft. Het opvallende is dat maar heel weinig van de onderzochte mensen ooit training op het gebied van emotionele intelligentie had gehad. Het is net of emotionele intelligentie – net als emoties zelf – besmettelijk is. Hoe meer u omgaat met emotioneel intelligente mensen, hoe beter u die vaardigheden zelf ontwikkeld. Hoe meer u omgaat met mensen die hun emoties openlijk bespreken, hoe beter u wordt in het herkennen en begrijpen van emoties. 



Keerpunt

Helaas lijkt er een keerpunt aangebroken. In het afgelopen jaar nam het aantal emotioneel intelligente mensen weer af. Relaties lopen vaker op de klippen en op het werk wordt minder goed gepresteerd. De tekenen zijn overal. Volgens onderzoek van de American Psychology Association steeg het aantal Amerikanen dat last had van prikkelbaarheid en woedeaanvallen in 2008 van 50 tot 60 procent en het aantal dat teveel kilo’s aankwam van 43 naar 48 procent. Het aantal mensen dat leed aan slapeloosheid nam toe van 48 naar 52 procent. De belangrijkste oorzaak hiervan is de stijgende spanning op het werk. Beetje bij beetje beïnvloedt werkstress de thuissituatie. 

Train uzelf

Uit al deze gegevens blijkt dat emotionele intelligentie aangeleerd, maar ook afgeleerd kan worden. Zodra u de controle over uw emoties weer verliest, heeft dat niet alleen een negatieve impact op uw werkprestaties, maar ook op uw collega’s (en op de relatie met uw vrienden en familie). Om dat niet te laten gebeuren, kunt u zichzelf trainen op deze twee gebieden: 

1. Herken uw emoties

Uw lichaam reageert altijd op emoties, zelfs als u zich niet bewust van bent van de emoties zelf. Let dus op uw lichamelijke reacties op gebeurtenissen. Gaat u zweten? Gaat uw hart sneller kloppen? Voelt u zich lamgeslagen? Houd deze symptomen nauwlettend in de gaten en probeer te achterhalen waarom u zo reageert. 

2. Stuur uw emoties

In deze zware tijden, kan de onzekerheid slopend zijn. Wordt u ontslagen? Gaat uw bedrijf failliet? Kunt u uw hypotheek blijven betalen? Nadenken over dergelijke rampen blijkt echter desastreuzer dan het daadwerkelijk plaatsvinden ervan. Geef uzelf emotionele rust door u voor te bereiden op veranderingen, in plaats van u er druk over te maken. Besef dat u de omstandigheden niet kunt veranderen, maar wel de manier waarop u erop reageert. Het kan ook helpen op te schrijven welke positieve kanten er aan de veranderingen zitten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
 Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
 Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoog EQ + laag IQ = succes
 Hoogvlieger sociaal en emotioneel superieur
 'Hersenscan bij sollicitatie kwestie van tijd'
 Stress schaadt carrière
 
 
reacties
 
Paul van Rooijen  |   | 
6-04-2009
 | 
09:04 uur
Als je snel maar toch gedegen deze tips verder wilt ontwikkelen neem dan eens kennis van de ervaringen van het HeartMath Institute.
Denk aan de stappen van de gevraagde wilskracht:
1. Neem de beslissing te veranderen (niet accepteren dat je ongelukkig moet worden of emotioneel uit balans gehouden.
2. Stel je er echt op in dat je gaat veranderen.
3. Neem kennis van mogelijkheden (en dan kun je de kracht van hartcoherentie ontdekken).
4. Blijf volhouden met de ingeslagen weg.
5. Mocht je niet volhouden ga terug naar je eerste beslissing!

groet,
Paul
EQ Training  |   | 
6-04-2009
 | 
15:39 uur
Om even bij stil te staan... Een hoog IQ op zich is geen garantie op een succesvolle carrière. Kennis alleen brengt ons niet altijd wat we zouden kunnen bereiken. De combinatie en integratie van IQ met EQ is belangrijk. Personen met een hoog ontwikkeld EQ zijn doorgaans succesvoller en efficiënter in hun job. Het beheersen van emotionele vaardigheden als assertiviteit, omgaan met relaties, probleemoplossend denken, empathie en stresstolerantie draagt bij tot een succesvol leven, zowel privé als professioneel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10