zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bonusbeleid zal nooit meer hetzelfde zijn

1 april 2009 - Alom wordt gevreesd dat de G20, die morgen in Londen van start gaat, gepaard zal gaan met demonstraties en rellen die gevoed worden door de enorme woede over de wereldwijde economische crisis en excessieve managementbeloningen. Minder bekend zijn de inspanningen van veel bedrijven om die beloningen in te dammen.

Volgens onderzoek van Watson Wyatt is er de laatste drie maanden een sterke toename van het aantal bedrijven die salarissen bevriezen, bonussen van topmanagers terughalen en nieuwe regels opstellen om bonussen in de toekomst te beperken. Veranderingen die hoogstwaarschijnlijk permanent zullen zijn en niet teruggedraaid worden zodra de economie aantrekt. 



Salarisstijging
Niet alleen het bonusbeleid is aan verandering onderhevig, dat geldt ook voor het basissalaris. Zo worden de salarissen in Britse bedrijven standaard minder verhoogd dan voorheen het geval was. Wel zijn er grote verschillen tussen goed en slecht presterende bedrijven. Van de slecht presterende bedrijven bevriest 82 procent de managementsalarissen, van de goed presterende slechts 38 procent. 

Doelstellingen
Ook Hewitt Associates stelt dat de economische crisis de aandacht vestigt op de prestatiebeloning die zo’n belangrijk onderdeel van de managementbeloning is geworden. Hoewel de verwachtingen van toptalent nog steeds in de beoordeling mee moeten worden genomen, de bijbehorende beloningen zullen meer in balans moeten worden gebracht met wat aandeelhouders, politiek en publiek eisen. Hoewel velen roepen dat bonussen niet gerechtvaardigde zijn in de huidige recessie, vindt Hewitt Associates het wél belangrijk dat ondernemingen extra beloningen toe blijven kennen in ruil voor het behalen van duidelijk omlijnde doelstellingen. Uiteraard moeten die beloningen in overeenstemming zijn met de belangen van de aandeelhouders en niet aanzetten tot onnodige risico’s. Nemen bedrijfsleiders die wel, dan zou de mogelijkheid moeten bestaan bonussen terug te vorderen, aldus Hewitt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bos sluit herenakkoord over bonussen
 Bonussen blijven de gemoederen bezig houden
 Heeft de bonus zijn langste tijd gehad?
 Excessieve beloningen leidden tot crisis
 
 
reacties
 
N.A.Th.  |   | 
1-04-2009
 | 
12:43 uur
Na alle informatie die tot mij komt, hebben ''de banken'' met hun inhalige beleid en veel te hoge risico's de kredietcrisis veroorzaakt. Er luidt matiging door en dat salarissen bevroren worden. Dit gaat mij 12 stappen niet ver genoeg. Er moeten meer personen van deze misstanden op de hoogte zijn geweest maar hebben dit in stand gehouden voor eigen winstbejag. Daarom vind ik dat er een diepgaand onderzoek dient te komen naar de veroorzakers en verantwoordelijken die veroordeeld dienen te worden. Veel te veel ontvangen salarissen, bonussen e.d. terughalen. Hard aanpakken, tot gevangenisstraffen aan toe om duidelijk te maken dat dit misdadigers zijn en niet anders. Dit geldt wat mij aangaat ook voor menig pensioenfonds en verzekeringsbedrijf.
Ron Ladage  |   | 
1-04-2009
 | 
13:05 uur
Een ander beleid t.o.v. bonussen is zeker op zijn plaats, zeker nu wij gezien hebben dat dit systeem niet werkt. Het bonus systeem werd ooit ingevoerd om topt betere prestatie van het bedrijf te komen en helaas werd er toen een niet eerlijk systeem bedacht.
De manager kreeg een vette bonus en soms kregen de mensen, die de prestatie waarmaakten ook een kleine waardering in geld of opslagpercentage.
In die tijd lag de macht nog niet bij aandeelhouders, maar bij de ondernemer.
Aandeelhouders zijn er verantwoordelijk voor dat het zo uit de hand is gelopen, bedrijven moesten steeds meer winst gaan waarmaken en zochten daarvoor zogenaamde succesvolle managers. Maar daar zijn er niet zoveel van, dus de prijs werd flink opgedreven om die mensen binnen het bedrijf te halen. Die paar managers in die tijd waren het ook waard en het bedrijf breidde uit, had meer mensen nodig en maakte meer winst dan de concurrenten.
In deze tijd zien we de zogenaamde topmanagers binnengehaald worden en wanneer ze weer weggaan is het bedrijf afgeslankt, maakt geen winst meer en na de vele reorganisaties werkten er veel minder mensen. Ja en verlies is normaal.
Een manager kan uitsluitend scoren met een bedrijf, wanneer de werknemers in het bedrijf bereid zijn, om hem daarmee te willen helpen.
Dat wordt nu vergeten en de zakkenvullende middelmatige managers begrijpen al die commotie niet. Dus op de schop met het oude systeem en ontwikkel een eerlijk en controleerbaar systeem.
En maak de macht van de aandeelhouders een stuk kleiner, want die categorie denkt alleen aan zichzelf en denkt zeker niet sociaal.
Recentelijk Fortis teruggevloten via de rechter, maar dat de banen van duizenden werknemers op de tocht komen te staan, daar hebben aandeelhouders geen enkel belang bij, geld, geld en nog eens geld.
De kapitalistische wereld leert er hopelijk van en trekt lessen uit wat nu gebeurd is en nog steeds gebeurd.
Helaas is dit een dure les, waardoor heel veel mensen in nood door komen, eerst de derde wereldlanden en straks zijn wij aan de beurt.
Dus stop met doemdenken, pak die excessen aan en verbeter het systeem voor de toekomst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10