zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ook in recessie werken we om te leven, niet andersom

30 maart 2009 - Een goedbetaalde vaste baan is werknemers veel waard. Soms zelfs zoveel dat ze een agressieve baas, overwerk of juist arbeidstijdverkorting en een onaangename sfeer op de koop toenemen. Toch blijkt uit onderzoek van Kelly Services dat u niet té streng moet zijn. Zelfs in slechte tijden werken mensen liever om te leven dan andersom.

Het onderzoek vond plaats onder meer dan 100.000 werknemers uit 34 landen. Er bleken opvallende overeenkomsten te bestaan in wat werknemers willen. Voldoening halen uit het werk staat bovenaan de lijst, zelfs als dat zou betekenen dat ze er in inkomen op achteruit zouden moeten gaan. 



Generatieverschillen

De bereidheid om een minder goed betaalde maar ‘betere’ baan aan te nemen is het grootst onderen de jongeren van Generatie Y (18-29 jaar) in Azië. Generatie X maakt zich het meeste zorgen om hun carrière; met als gevolg dat zes van de tien werkenden tussen de 30 en 47 om zich heen kijken op zoek naar nieuwe carrièreperspectieven en binnen een jaar een andere baan hopen te vinden. Onder de Babyboomers (48-65) overheerst het gevoel van teleurstelling en gemiste kansen. Zij klagen het meest dat ze hun carrièredoelen niet kunnen verwezenlijken in hun huidige baan. 

Regionale verschillen

In Azië en Noord Amerika is het overgrote deel van de werkenden overigens wel trots op hun werk. Dat gevoel is minder sterk aanwezig in Europa. Bijna de helft van de Amerikanen zou een deel van zijn salaris opofferen voor werk met meer betekenis, met name jongeren en mannen. Vier van de tien werkenden zijn bang dat ze in hun huidige baan niet kunnen bereiken wat ze willen, vooral Babyboomers maken zich hier zorgen over. Amerikanen zijn het minst bezig met het zoeken naar ander werk , Europese Babyboomers het meest. Europeanen hebben de meeste twijfels over hun carrièrekeuze en doorgroeimogelijkheden. Aziatische leden van Generatie X halen de meeste voldoening uit hun werk. Opvallend is dat alleen in Europa Generatie Y minder vaak bereid is salaris in te leveren in ruil voor zinvol werk dan Babyboomers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
 Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality
 Meer dan een kwart slachtoffer van cybercriminaliteit afgelopen jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Weggaan of blijven? Vijf richtingbepalende vragen
 Nederlander ziet volop carričrekansen in crisis
 Minder ziekmeldingen door crisis
 Miljoenen hebben spijt van carričrekeuze
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
Koffiemachine voor kantoor: drie tips
meer top 10