Is de Value Profit Chain het nieuwe Business Model?
23 maart 2009 -
Een gezonde economie draait op ruilhandel. Ik geef jou iets dat van waarde is voor jou en ik krijg van jou iets dat van waarde is voor mij. De huidige malaise wordt veroorzaakt door een disbalans in dit principe. Dat stelt Tom Alstein, psycholoog bij HFMtalentindex.
Mensen zijn teveel bezig geweest met de vraag: wat van waarde kan ik krijgen (overconsumptie). En hebben de vraag: welke waarde heb en lever ik, teveel genegeerd (op de pof leven). Dit is ook doorgeslagen naar organisaties en heeft geleid tot extreme beloningseisen, bonussen en kortzichtige winstoptimalisatie. De onderlinge afstand tussen medewerkers, management, klanten en aandeelhouders is hiermee steeds groter geworden. Er is in veel organisaties nog weinig feeling van bovenstaande stakeholders met het lange termijn voortbestaan en de visie van de organisatie. Een herstel van deze disbalans haalt ons uit de malaise. De Value Profit Chain geeft hiervoor een mooi denkkader, aldus Alstein.
Waarde van medewerkers en management
Een organisatie wil een hoge gemiddelde omzet per medewerker/manager, ambassadeursgedrag, loyaliteit en vertrouwen van zijn mensen. Medewerkers/management zorgen voor het aantrekken en binden van klanten en daarmee voor productie en omzet. Verder mag je van medewerkers/management verwachten dat zij collega’s aantrekken en motiveren en zorgen voor kennisoverdracht, cultuuroverdracht en innovatie en ideeën. Stuur op resultaten en vraag deze waarde.
Waarde voor medewerkers en management
Aan de basis van bovenstaande resultaten ligt medewerkertevredenheid en de balans die medewerkers/management ervaren tussen de waarde die zij geven en de waarde die zij krijgen. Het is belangrijk te beseffen dat loon, beoordeling, bevestiging en waardering geen kostenposten zijn, maar directe investeringen in resultaten. En kansen, uitdagingen en een inspirerende werkomgeving zijn geen loze kreten, maar voorwaarden voor waardecreatie. Stuur op resultaten en geef deze waarde.
Waarde van en voor de klant
Een organisatie wil ook graag van zijn klanten een hoge gemiddelde omzet, ambassadeursgedrag en loyaliteit. Als basisvoorwaarden hiervoor gelden klanttevredenheid en prijs/kwaliteitverhouding.
Waarde voor en van aandeelhouders
Ook aandeelhouders zijn een volwaardig lid van deValue Profit Chain. Voor hen wordt winst en een grote winstmarge opgeleverd. Om dit te ontvangen dienen zij te investeren in medewerkers, management en klanten. Belangrijk voor een gezonde en (langdurig) succesvolle organisatie is dat aandeelhouders zich committeren aan het voortbestaan en visie van de organisatie.
Strategievorming
De Value Profit Chain gaat er vanuit dat medewerkerwaarde zorgt voor klantwaarde en klantwaarde op z’n beurt voor aandeelhouderswaarde. Dit betekent dat organisaties in hun strategievorming veel meer uit moeten gaan van de passie en talent van hun medewerkers en management en vanuit hier hun klanten moeten bedienen met een productaanbod en een goed verdienmodel om de resultaten voor de aandeelhouders te realiseren.
Geld herleiden tot waarde, dat is het wat de slimme en snelle jongens ons diets hebben gemaakt. Duurzaamheid is dan iets wat kost, niet iets wat opbrengt.Mileuzorg kost en brengt dan ook niet op, dus wij, belasstingbetaler , maar afdokken via subsidieregeling, taxvoordeel, etc.. . Loopbaanbeleid en HR.. snij weg die kost, herleidt die tot vaste maandelijkse factuur,meer is dat niet ''waard'' (dit is wel ironisch bedoeld). MVO dat doe je toch niet zonder je marketing en afzet eraan te koppelen. Concurrentie op prijsverschil... .Ik verwelkom deze paradigmashift, we gaan eindelijk weer eens interessant en nuttig bezig zijn. Leiderschap als veroveringsstrategie, jongens dat is leute..van het verleden. Concurrentie vs partnerschap.. wie zei recent ook weer ''Een vijand bestaat alleen in je gedachten''.