zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Motiveren personeel levert geld op

12 februari 2007 - "Uitgaande van een voorzichtige schatting, kan een gemiddelde organisatie met 1000 medewerkers jaarlijks ruim één miljoen euro besparen, als deze werknemers gewoon tevreden zouden zijn. En dan blijven andere positieve effecten, zoals een hogere productiviteit en een hogere klanttevredenheid nog buiten beschouwing." Dit zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory, na onderzoek.

Werkgevers zouden hun personeel beter moeten motiveren in plaats van nieuw personeel te werven, aldus de organistatie.

Voldoening


Als we iets hebben kunnen leren van de afgelopen jaren, is het wel dat werken aan de motivatie van personeel loont, zowel bij het behouden van waardevolle mensen als bij het aantrekken van nieuw personeel," zegt de directeur. Uit recente cijfers van de Nationale Tevredenheidsindex van Effectory blijkt, dat de vertrekintentie van werknemers sterk samenhangt met de voldoening die zij van hun werk krijgen.

Solliciteren
Maar liefst 62,2 procent van de zeer ontevreden werknemers gaat actief op zoek naar een baan bij een ander bedrijf. Omdat de economie weer herstellende is, durven mensen weer te solliciteren. Maar liefst 30 procent van alle werknemers geeft aan een andere baan te zoeken.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
17-02-2007
 | 
12:00 uur
Hoe ouder je wordt en hoe langer je in de werkende maatschappij meeloopt, hoe vaker je dit soort onderzoeken gelezen hebt.
Ik herinner me dat het Algemeen Dagblad in 1999 een onderzoek publiceerde, waarin werd geconstateerd, dat 10% meer gevoel van motivatie/welzijn in het bedrijf resulteerde in 25% meer productie binnen 3 jaar.
Dus gefeliciteerd heer Sijtstra met uw onderzoek, u heeft het goed gedaan.
Bedrijven moeten zich gaan realiseren dat de komende 4 jaar 40 tot 45% van de ouderen met pensioen gaan en dat we niet genoeg jongeren (met de juiste opleiding) in Nederland hebben om dit op te vullen.
Dus bedrijven die hun mensen investeren zullen de winnaars zijn van de toekomst!
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
12-02-2007
 | 
09:17 uur
Prima natuurlijk als executives zich dit (opnieuw) realiseren, maar het is beter als men dat ook beseft bij een (relatief) slechte economische periode. In de afgelopen ruim dertig jaar, waarvan vijftien als executive (team)coach en loopbaanprofessional, heb ik gemerkt dat men dat vaak verzuimt. En men ten onrechte, vanuit korte termijn denken , de kraan dichtdraait. Met alle negatieve effecten vandien. In dat verband durf ik de volgende stelling wel aan:

"Een recessie wordt mede veroorzaakt of op zijn minst mede in stand gehouden door gebrek aan investeren in personeel". Ik ben benieuwd naar reacties hierop.

Wellicht om nu in gedachten te houden voor als het weer wat minder gaat. Wie in een recessie ook en juist investeert in personeel voorkomt ongewenst verloop bij een zich herstellende economie. In het artikel mis ik de positieve effecten op de in- en externe communicatie en op de kwaliteit en de innovatie in organisaties. De negatieve en positieve effecten kunnen enorm zijn op die gebieden. Door goed leiderschap en management in deze periode, gericht op verbinding en behoud van het gewenste personeel kan er veel verlies voorkomen worden.

Bert-Jan van der Mieden.
www.pyramide.nl
Theo Severien  |   | 
12-02-2007
 | 
11:29 uur
Ik ben het helemaal met Marc Sijtstra eens! Het is van essentieel belang voor de prestatie en groei van het bedrijf en de individuen die er werken dat mensen gemotiveerd zijn. De beste motivator ben jezelf, oftewel jouw innerlijke kracht. Het zou mooi zijn als bestuurders, managers een inspiratiebron kunnen zijn voor hun medewerkers. Vanuit hun inspiratie kan er een verbondenheid door bewustzijn ontstaan, verkregen door die inspiratiebron. Dit leidt vervolgens weer tot een nauwe betrokkenheid. Om dit laatste gaat het volgens mij nu. Betrokken medewerkers zijn loyaler, energieker en eerlijker. Bestuurders, managers geeft door uw eigen inspiratie en verbondenheid met uw medewerkers hun de kans zichzelf en gelukkig te zijn! Betrokkenheid komt van twee kanten en u bent een van die kanten.
heer A.M. Bruin  |   | 
15-02-2007
 | 
14:47 uur
Ook ik kan me achter de schrijver scharen en en deel de reactie Bert-Jan volledig, sterker nog ik denk dat je in een teruglopende economie juist anti-cyclisch zou moeten handelen op vrijwel elk gebied niet alleen m.b.t. personeel. Hiermee wordt voorkomen dat een dipje uitgroeit tot een recessie. Het is immers de massa psychologie die een conjunctuur bepaalt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10