zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen goede samenwerking zonder serie conflicten

29 april 2008 - Teams moeten ervaring opdoen in conflicthantering.  Goed presterende teams blijken namelijk geleerd te hebben om conflicten samen op te lossen. Meestal gaat dat overigens automatisch: conflicthantering komt vanzelf aan de orde als een groep individuen zich ontwikkelt tot team.

Express.be schrijft dat teams in hun ontwikkeling van een groep naar een samenwerkend team vier verschillende fasen doorlopen: de startfasse waarin het team vooral bezig is met wat het moet gaan doen; een strijdfase waarin de teamleden zoeken naar manieren om samen te werken; een samenfase waarin het team samenwerkt en een slotfase waarin het team ophoudt te bestaan. Hoewel elke fase zijn eigen conflicten kent, zijn die in de strijdfase het meest relevant voor de sociale cohesie en het lerend vermogen van het team waar het conflicthantering betreft. 



Strijdfase

De strijdfase kenmerkt zich door de ontwikkeling van relaties. Het is belangrijk dat de hr-functionaris zich in deze fase terughoudend opstelt en niet de regie van de leidinggevende overneemt, hoe erg die dan ook met zijn handen in het haar kan zitten. Anders ontneemt hij de manager en zijn team immers de kans om het conflict zelf op te lossen en te leren met conflicten om te gaan.


Bron: Opleiding & Ontwikkeling, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager kan conflicten nog steeds niet de baas
 Divers team presteert beter
 Manager bepaalt temperatuur conflict
 Conflicten op werkvloer verdienen ruimte
 Conflicten vaak veroorzaakt door tegengestelde belangen
 
 
reacties
 
Chris Stapper  |   | 
30-04-2008
 | 
23:37 uur
Interessant hoe hier meer aandacht aan wordt besteed. Vaak heb ik bij onderzoek als dit het idee dat iedereen het al weet, maar dat het een keer verwoord moet worden. Of misschien ligt er toch meer toegevoegde waarde in het bewustmaken van teams dat ze in een bepaalde fase zitten. Door begrip van de fase kan deze sneller en doelmatiger worden afgerond.

Toevallig hebben we op Expand laatst een thesis gepost over ditzelfde onderwerp, het resultaat was wel interessant om te lezen, teams met veel conflicten presteren minder goed (goh), met wat ideeën over de conflictstijlen die teams (in de zorg) zouden moeten handhaven.
Voor de geďnteresseerden:
(Klik hier)
Marianne  |   | 
2-05-2008
 | 
09:35 uur
Het is helaas niet zo dat een serie conflicten per definitie zorgt voor een goede samenwerking. Het hangt er maar van af hoe er mee wordt omgegaan. Maar ik ben het absoluut eens met de opmerking dat niet te snel moet worden ingegrepen bij meningsverschillen in een team.
Met een goede begeleiding (en dat kan ook zijn bewust even niets doen) zijn conflicten absoluut niet verkeerd. Als leidinggevenden zich meer bewust zijn van het belang van conflicten, er minder verkrampt mee omgaan, zijn conflicten helemaal niet erg. Helaas maak ik veel te vaak mee dat er geen actie wordt genomen in situaties waar dat wel nodig is. Dat leidt dan vaak tot heel vervelende toestanden waar niemand beter van wordt. In die zin mag er absoluut meer aandacht besteed worden aan conflict management.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Coaching populairder dan ooit
meer top 10