zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen goede samenwerking zonder serie conflicten

29 april 2008 - Teams moeten ervaring opdoen in conflicthantering.  Goed presterende teams blijken namelijk geleerd te hebben om conflicten samen op te lossen. Meestal gaat dat overigens automatisch: conflicthantering komt vanzelf aan de orde als een groep individuen zich ontwikkelt tot team.

Express.be schrijft dat teams in hun ontwikkeling van een groep naar een samenwerkend team vier verschillende fasen doorlopen: de startfasse waarin het team vooral bezig is met wat het moet gaan doen; een strijdfase waarin de teamleden zoeken naar manieren om samen te werken; een samenfase waarin het team samenwerkt en een slotfase waarin het team ophoudt te bestaan. Hoewel elke fase zijn eigen conflicten kent, zijn die in de strijdfase het meest relevant voor de sociale cohesie en het lerend vermogen van het team waar het conflicthantering betreft. 



Strijdfase

De strijdfase kenmerkt zich door de ontwikkeling van relaties. Het is belangrijk dat de hr-functionaris zich in deze fase terughoudend opstelt en niet de regie van de leidinggevende overneemt, hoe erg die dan ook met zijn handen in het haar kan zitten. Anders ontneemt hij de manager en zijn team immers de kans om het conflict zelf op te lossen en te leren met conflicten om te gaan.


Bron: Opleiding & Ontwikkeling, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager kan conflicten nog steeds niet de baas
 Divers team presteert beter
 Manager bepaalt temperatuur conflict
 Conflicten op werkvloer verdienen ruimte
 Conflicten vaak veroorzaakt door tegengestelde belangen
 
 
reacties
 
Chris Stapper  |   | 
30-04-2008
 | 
23:37 uur
Interessant hoe hier meer aandacht aan wordt besteed. Vaak heb ik bij onderzoek als dit het idee dat iedereen het al weet, maar dat het een keer verwoord moet worden. Of misschien ligt er toch meer toegevoegde waarde in het bewustmaken van teams dat ze in een bepaalde fase zitten. Door begrip van de fase kan deze sneller en doelmatiger worden afgerond.

Toevallig hebben we op Expand laatst een thesis gepost over ditzelfde onderwerp, het resultaat was wel interessant om te lezen, teams met veel conflicten presteren minder goed (goh), met wat ideeën over de conflictstijlen die teams (in de zorg) zouden moeten handhaven.
Voor de geïnteresseerden:
(Klik hier)
Marianne  |   | 
2-05-2008
 | 
09:35 uur
Het is helaas niet zo dat een serie conflicten per definitie zorgt voor een goede samenwerking. Het hangt er maar van af hoe er mee wordt omgegaan. Maar ik ben het absoluut eens met de opmerking dat niet te snel moet worden ingegrepen bij meningsverschillen in een team.
Met een goede begeleiding (en dat kan ook zijn bewust even niets doen) zijn conflicten absoluut niet verkeerd. Als leidinggevenden zich meer bewust zijn van het belang van conflicten, er minder verkrampt mee omgaan, zijn conflicten helemaal niet erg. Helaas maak ik veel te vaak mee dat er geen actie wordt genomen in situaties waar dat wel nodig is. Dat leidt dan vaak tot heel vervelende toestanden waar niemand beter van wordt. In die zin mag er absoluut meer aandacht besteed worden aan conflict management.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10