zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzaam ondernemen lijdt nog niet onder crisis

11 maart 2009 - Nederlandse bedrijven grijpen de economische crisis nog niet massaal aan om te snijden in hun duurzaamheidsinvesteringen. Bijna een vijfde van de bedrijven gaat zich zelfs meer toeleggen op duurzaam ondernemen.

Dit blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers waarover Accountancynieuws bericht. Slechts zes procent heeft lopende investeringen gereduceerd of stopgezet. Verder vinden de spelmakers dat de kredietcrisis heeft aangetoond dat niet-financiële resultaten een grotere rol moeten spelen bij de beloning van topmanagers. De druk van aandeelhouders in deze is echter nog onvoldoende. 



Drie categorieën
Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC deelde de bedrijven op basis van de barometer in drie categorieën in: 

1. De ‘koplopers’

Zij geloven in kansen die de crisis hun zakelijk biedt

2. De ‘volharders’
Zij geloven in het duurzame gedachtegoed en laten hun huidige investeringen ongemoeid

3. De ‘sceptici’
Zij grijpen de crisis aan om besparingen te realiseren door duurzaamheidinvesteringen terug te draaien. 

Van den Berg: "Het is interessant om te volgen of de koplopergroep groeit of slinkt naarmate de recessie aanhoudt. De brede opvatting dat hun klanten in toenemende mate een duurzame opstelling verwachten en dat duurzaam ondernemerschap zich daarom op termijn zal uitbetalen, sterkt mij in de gedachten dat de recessie geen negatieve impact heeft op deze groep." De volharders zijn volgens hem gevoeliger voor de recessie. "Zij reduceren hun duurzaamheidinvesteringen voorlopig niet maar zijn gematigder in hun overtuiging dat duurzaam ondernemen juist nu zakelijk kansen biedt. Deze groep heeft duidelijk prikkels van buitenaf nodig. Hier ligt een belangrijke taak voor een betrouwbare overheid die bijvoorbeeld investeringen naar voren kan halen en duurzame innovatie meer kan belonen." 

Overheid

Negen van de tien respondenten vinden dat de publieke sector in deze tijd meer moet investeren in duurzaamheid. Tevens menen ze dat de overheid een grotere leidersrol moet gaan vervullen bij een omvattende strategie om de energie-, klimaat- en kredietcrisis het hoofd te bieden.


Bron: Accountancynieuws.nl
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MKB nog niet overtuigd van marktkansen duurzaam ondernemen
 Crisis heeft geen negatief effect op duurzaam ondernemen
 Bedrijven moeten nu al écht duurzaam ondernemen
 MVO is vooral tactische keuze
 
 
reacties
 
Roderick  |   | 
12-03-2009
 | 
13:09 uur
Mochten er 'volharders' zijn die dit lezen: duurzaam ondernemen biedt inderdaad kansen, dus mis ze niet. Voor de sceptici: het onderzoek 'sustainability in de supply chain' (van DPA Supply Chain dus mn voor logistici maar ook breder toepasbaar) monitorde het duurzaamheidsbeleid van 50 bedrijven uit de FEM top-300 en kwam oa tot de conclusie dat veel bedrijven gewoon niet op de hoogte zijn van de kansen die mvo ze biedt en geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Zoals wel vaker, nadat we door de goeroes zijn overtuigd, hebben we praktische handvatten nodig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10