zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis heeft geen negatief effect op duurzaam ondernemen

20 november 2008 - Tweederde van de organisaties verwacht niet dat de huidige financiële crisis hun corporate responsibility-programma onder druk zet. De helft stelt dat de aandacht voor duurzaam ondernemen juist essentieel is voor de continuïteit van hun organisatie.

Dit blijkt uit de Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers waarover Accountancynieuws schrijft. Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat duurzaam ondernemen zo belangrijk is dat het zelfs deels ten koste mag gaan van de winstpositie van het bedrijf. PwC verwacht dan ook niet dat ondernemingen massaal gaan snijden in de kosten van hun duurzame bedrijfsprocessen. 



Meer aandacht
77 procent van de respondenten zegt dat er de afgelopen twee jaar meer aandacht voor duurzaam ondernemen is gekomen. Dat gegeven blijkt vooral uit een opgestelde gedrags- en leverancierscode, de samenwerking met andere bedrijven en initiatieven en de opgestelde strategie met meetbare doelen. De helft voelt overigens druk van om (nog) meer aandacht aan corporate responsibility te besteden, met name vanuit de eigen directie (55 procent), overheid (45 procent), afnemers (41 procent) en de eigen werknemers (39 procent). Opvallend is dat er minder druk van aandeelhouders (28 procent) en NGO’s (zestien procent) wordt ervaren. 

Verantwoord ketenbeheer
Ook opvallend is dat bijna driekwart van de bedrijven die zegt aan verantwoord ketenbeheer te doen, op grond daarvan zelfs zegt daadwerkelijk bepaalde klanten te weigeren. 56 procent is zelfs bereid meer te betalen voor een ‘maatschappelijk verantwoorde’ toeleveringsketen. Een even groot percentage beoordeelt leveranciers standaard op mogelijke risico’s voor hun reputatie en imago. 53 procent onderwerpt hun eigen inkopers aan training of voorlichting over het corporate responsibility-beleid. 36 procent vraagt leveranciers om de gedragscode van het bedrijf te ondertekenen.


Bron: Accountancynieuws.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven moeten nu al écht duurzaam ondernemen
 Maatschappelijk verantwoord imago? Behandel uw werknemers goed!
 Bedrijfsleven heeft het niet op zuinige auto`s
 Bedrijfsleven mist zakelijke kansen op duurzaamheidsgebied
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10