zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis heeft geen negatief effect op duurzaam ondernemen

20 november 2008 - Tweederde van de organisaties verwacht niet dat de huidige financiële crisis hun corporate responsibility-programma onder druk zet. De helft stelt dat de aandacht voor duurzaam ondernemen juist essentieel is voor de continuïteit van hun organisatie.

Dit blijkt uit de Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers waarover Accountancynieuws schrijft. Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat duurzaam ondernemen zo belangrijk is dat het zelfs deels ten koste mag gaan van de winstpositie van het bedrijf. PwC verwacht dan ook niet dat ondernemingen massaal gaan snijden in de kosten van hun duurzame bedrijfsprocessen. 



Meer aandacht
77 procent van de respondenten zegt dat er de afgelopen twee jaar meer aandacht voor duurzaam ondernemen is gekomen. Dat gegeven blijkt vooral uit een opgestelde gedrags- en leverancierscode, de samenwerking met andere bedrijven en initiatieven en de opgestelde strategie met meetbare doelen. De helft voelt overigens druk van om (nog) meer aandacht aan corporate responsibility te besteden, met name vanuit de eigen directie (55 procent), overheid (45 procent), afnemers (41 procent) en de eigen werknemers (39 procent). Opvallend is dat er minder druk van aandeelhouders (28 procent) en NGO’s (zestien procent) wordt ervaren. 

Verantwoord ketenbeheer
Ook opvallend is dat bijna driekwart van de bedrijven die zegt aan verantwoord ketenbeheer te doen, op grond daarvan zelfs zegt daadwerkelijk bepaalde klanten te weigeren. 56 procent is zelfs bereid meer te betalen voor een ‘maatschappelijk verantwoorde’ toeleveringsketen. Een even groot percentage beoordeelt leveranciers standaard op mogelijke risico’s voor hun reputatie en imago. 53 procent onderwerpt hun eigen inkopers aan training of voorlichting over het corporate responsibility-beleid. 36 procent vraagt leveranciers om de gedragscode van het bedrijf te ondertekenen.


Bron: Accountancynieuws.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven moeten nu al écht duurzaam ondernemen
 Maatschappelijk verantwoord imago? Behandel uw werknemers goed!
 Bedrijfsleven heeft het niet op zuinige auto`s
 Bedrijfsleven mist zakelijke kansen op duurzaamheidsgebied
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10