zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om te solliciteren tijdens een recessie

3 maart 2009 - In de ‘zware-tijden-editie' van zijn boek ‘Welke kleur heeft jouw parachute?', vertelt Richard Bolles hoe werkzoekenden ook in economisch slechte tijden de kans op het vinden van een droombaan kunnen vergroten. Natuurlijk moet u zich netjes kleden en uw sterke en zwakke punten op kunnen noemen, maar er is meer.

Bolles onthult op Computable zeven minder voor de hand liggende dingen die belangrijk zijn bij het sollicitatiegesprek. 



1. Richt u op kleine organisaties 
Organisaties met maximaal 250 werknemers creëren 80 procent van de banen. 

2. Ga na wie er bevoegd is u in dienst te nemen

Probeer vervolgens iemand te vinden die u bij deze persoon en werkgever kan introduceren. 

3. Wees relevant

Praat alleen over uzelf als wat u vertelt enig nut heeft voor de organisatie en de functie.
4. Houd het kort maar krachtig
Probeer bij het beantwoorden van een vraag minimaal twintig seconden en maximaal twee minuten aan het woord te zijn. 

5. Vraag om duidelijkheid

Vraag aan het einde van het gesprek binnen welke termijn u een bericht van de werkgever mag verwachten. 

6. Stel de vraag ‘Bent u bereid mij deze baan aan te bieden?'

Werkgevers zeggen niet graag ‘nee' tegen iemand die ze rechtstreeks om iets vraagt. 

7. Stuur een bedankbriefje na afloop van het gesprek

Het getuigt van goede manieren en u hebt zo bovendien meer kans dat de werkgever u onthoudt.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide werkzoekende niet bang voor crisis
 In zeven stappen naar een effectief sollicitatiegesprek
 Open sollicitatie werkt, mits CV klopt
 Tien dingen die u niet moet dragen tijdens een sollicitatie
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
3-03-2009
 | 
08:52 uur
ik vind al deze tips toch wel behoorlijk voor de hand liggen.
Spreek maximaal 2 minuten is overigens wel een goede, zeker techneuten hebben de eigenschap om urenlang te kletsen, soms zien ze niet eens dat de interviewer zich ondertussen aan het verdiepen is in een blad dat bekend staat om zijn diepte interviews.
Maar vergeet vooral niet om eerst eens in de eigen organisatie te kijken, daar liggen vaak ook mooie banen voor het oprapen, zeker met het oog op de toekomst.
M. de vrijer  |   | 
3-03-2009
 | 
21:37 uur
Sorry als dit de tips zijn die mensen moeten lezen en dit niet zelf al uit eigen beweging hebben kunnen ze zich beter niet op dit niveau begeven
anne  |   | 
4-03-2009
 | 
10:25 uur
Het is zo dat zo'n lijstje al nut heeft je er één of twéé kleine tips kan uitplukken. Daarom ben ik het niet echt eens met de heer of mevrouw de vrijer. Het gaat vaak om details die men o.a. door de zenuwen of gebrek aan ervaring over het hoofd ziet (zoals punt zes... vrààg er naar).
Aan sollicitanten (man én vrouw, jong en oud) kan ik van harte de 2 superbe boekjes van Kate White aanbevelen - die over de lieve meisjes en de gutsy girls. Ware eye openers in je carrière.
Hoop dat je er wat aan hebt, babes, en proficiat aan managers nl: practisch en compact. Anne uit België.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10