zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elektronisch factureren steeds aantrekkelijker

25 februari 2009 - Bedrijven ontvangen en versturen facturen nog steeds massaal per post. Ook verwerken veel bedrijven facturen nog handmatig. Staatsecretaris De Jager van financiën wil het digitaal factureren stimuleren en stelde onlangs een versoepeling van de regels voor, onder andere het niet langer verplicht stellen van de elektronische handtekening.

Bedrijfssoftware-leverancier IBS: "Zie elektronisch factureren als een aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als iedereen klein begint, zowel verzenders als ontvangers, dan wordt de digitale stroom vanzelf groter en profiteren we uiteindelijk allemaal van kostenbesparingen." Dat kan, want door de nieuwe regels is ook een klein aantal digitale facturen te accepteren. Voorlopig volstaat printen en archiveren. 



Elektronische handtekening

Zowel verzender als ontvanger moesten de elektronische factuur inclusief elektronische handtekening opslaan en bewaren. Door een elektronische handtekening kan worden gecontroleerd of de verzender van een document echt degene is die op het document staat. De verzender kan – zeker als het een groot bedrijf is – die techniek gemakkelijk regelen. Maar, merkt Robert-Jan Vonk, Manager Products & Development bij IBS in de praktijk: de ontvanger, die wellicht slechts van één of enkele leveranciers een elektronische factuur ontvangt, zag al die rompslomp voor die paar facturen vaak helemaal niet zitten met als gevolg dat hij geen toestemming gaf. En die toestemming is en blijft een vereiste. Overigens stelt de staatssecretaris wel dat de ontvanger geacht wordt te accepteren zodra hij een factuur betaalt. 

Echtheid

Is het op termijn verstandig om de elektronische handtekening niet te gebruiken? Niet per se. Weliswaar verlangt de Belastingdienst het niet als bewijs van integriteit, maar er zijn ook nog andere situaties denkbaar waarin zo’n bewijs van belang is. Een factuur is tenslotte een document met juridische aspecten, ook los van de Belastingdienst. Een papieren factuur kan ook nagemaakt worden. Maar digitale technieken en internet maken dit gemakkelijker en grootschaliger. Waardoor de impact van vervalsing snel veel groter is. 

Digitaal factureren scheelt geld

De ontvanger kan de methode van elektronisch factureren gemakkelijker accepteren, uitprinten en in een map stoppen. Bij weinig elektronische facturen, zijn deze kosten geringer dan de kosten van het inrichten van een elektronisch archief. Voor verzenders geldt nu de digitale handtekening is vervallen dat vrijwel iedereen zonder investering de factuur als pdf in een e-mail kan verzenden. En zijn er dus bij een klein volume al besparingen mogelijk. Dit scheelt porti en geld dat is gemoeid met wachten op geld van de afnemers, die de facturen nu sneller ontvangen. In deze tijden belangrijker dan ooit! 

Klein beginnen is het devies
Ook voor veel kleine ondernemers zal het nu aantrekkelijk worden om gewoon per e-mail te factureren. Het zal gemakkelijker worden, gewoner, en de maatregel van de staatssecretaris zal inderdaad leiden tot meer acceptatie. Vonk voorspelt dat de papieren factuur beetje bij beetje zal verdwijnen: "Zie het als een aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen, als iedereen klein begint, zowel factuurverzenders als ontvangers, dan wordt de digitale stroom vanzelf groter, en profiteren we uiteindelijk allemaal van de kostenbesparingen." Hier vindt u praktische tips om facturen te digitaliseren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
 Griepgolf kost dit jaar ‘slechts' 750 miljoen euro
 De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie argumenten voor en drie argumenten tegen e-factureren
 Elektronische factureren bespaart miljarden
 Elektronisch factureren steeds populairder
 
 
reacties
 
Buddy  |   | 
1-07-2009
 | 
10:00 uur
En laten we vooral niet vergeten dat elektronisch factureren een stuk beter is voor het milieu!
Casper  |   | 
21-07-2009
 | 
22:31 uur
@Buddy: En in de meeste gevallen is het vooral makkelijker en kost het minder tijd. Daar zullen nog meer ondernemers in geďnteresseerd zijn denk ik.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
top10
Drie handige kantoorapps in 2019
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
Slechts drie op de tien bedrijven werven succesvol flexibele workforce
Jonge bedrijven behoren tot snelst stijgende retailmerken
Retailmanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit
Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
meer top 10