zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elektronische factureren bespaart miljarden

9 april 2008 - Elektronisch factureren is veel voordeliger dan het versturen van papieren facturen. Kosten voor een papieren factuur bedragen gemiddeld 30 euro, die van een elektronische zes. Toch wil elektronisch factureren nog niet echt van de grond komen.

Jaarlijks worden er circa 27 miljard facturen verzonden in Europa, zo blijkt uit onderzoek van e-Business Watch in opdracht van de Europese Commissie. In 2005 factureerde zo`n vijf procent van de onderzochte bedrijven elektronisch, in 2006 was dat 36 procent. Naar schatting kan er bij volledig elektronisch factureren jaarlijks 243 miljard euro worden bespaard in de Europese Unie. Dit meldt Express.be.



Internationale standaard

De Europese Commissie is inmiddels met een initiatief gekomen om de knelpunten ten aanzien van adoptatie en gebruik van elektronisch factureren door bedrijven te verminderen. De Commissie richt zich daarbij hoofdzakelijk op het verlagen van de drempels die Business to Bussiness en Business to Government acceptatie in de weg staan en streeft naar een internationale standaard.


Bron: Bank- en Effectenbedrijf, MD Weekly, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven willen af van dure papieren factuur
 Helft grootbedrijven over op elektronische factuur
 Elektronisch factureren steeds populairder
 
 
reacties
 
C. Peeters  |   | 
9-04-2008
 | 
15:15 uur
Het niet meer versturen van papieren facturen levert ogenschijnlijk de bedrijven inderdaad een behoorlijke besparing op. Alleen... worden de kosten nu gewoon verlegd naar de ontvanger. Die moet voor de eigen administratie nu zelf een papieren kopie uitprinten. Dit betekent extra kosten (vaak hoger dan die van het facturerende bedrijf), extra administratieve werkdruk en ook een extra milieubelasting door het gebruik van minder effectieve printers en cartridges. Vooral voor de zzp-er in het kleinbedrijf, dat ook een papieren administratie moet bijhouden, geen plezierige ontwikkeling.
marketing bureau  |   | 
9-04-2008
 | 
21:24 uur
In ons bedrijf verwerken wij het op 2 manieren, met papier en elektronisch.
Dit doen wij voor de veiligheid van ons bedrijf, een tijdje terug was een persoon van 14 jaar oud ingebroken in de computer van het wittehuis.
Om deze reden doen wij het nog dubbel, elektronisch en met papier, zodat we niet afhankelijk van de computer zijn.
Bij veel bedrijven is een internet storing een ramp, bij ons gaat het werk gewoon door.

Dit zijn een aantal redenen om het niet elektronisch te doen.
Kick Willemse  |   | 
10-04-2008
 | 
22:49 uur
Veel organisaties zijn nu bezig met het automatiseren van hun inkomende factuurstromen. Op deze wijze kunnen ze het goedkeuren van facturen binnen hun organisatie een stuk efficiënter laten verlopen. Voor de uitgaande facturen gebeurd nog niet veel omdat de vele boekhoudpakketten het nog niet eenvoudig mogelijk maken om facturen elektronisch te versturen. Gemak is toch een belangrijke reden dat het nog niet veel gebeurd. Elektronisch factureren is wel iets dat hoog op de agenda staat op de projecten kalender van veel bedrijven. Meer informatie en artikelen kan je lezen op mijn weblog
Herman J.C. Deroost  |   | 
18-04-2008
 | 
11:10 uur
Voor de belgische lezers. Opgelet, er zijn wat juridische haken en ogen aan het electronisch versturen van facturen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10