zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mannen willen geen onbetaalde 'papadag'

19 februari 2009 - Nederlandse vaders willen best meer tijd aan de zorg voor hun kinderen besteden, maar géén werkdag opofferen aan een vaste ’papadag’. Veel liever houden vaders zelf in de hand hoe en wanneer ze vrij nemen om voor hun kind(eren) te zorgen. Dat schrijft De Telegraaf.

Uit onderzoek van IkVader.nl en de Negenmaandenbeurs blijkt dat maar liefst 89 procent van de vaders meer tijd wil besteden aan hun kroost, maar dat 78 procent niet bereid is daar een werkdag voor in te leveren. Bijna de helft van de vaders denkt dat mannen alleen een (onbetaalde) papadag opnemen wanneer zij daar toe verplicht worden. 87 procent van de vaders zou wel een papadag overwegen wanneer zij korting krijgen op de inkomstenbelasting. 



Betere prestaties
De mannen denken niet dat er op het werk problemen ontstaan wanneer zij meer tijd aan zorg gaan besteden. Integendeel, 81 procent denkt op het werk ‘beter te presteren’ wanneer zij beter in staat worden gesteld tijd vrij te maken te maken voor hun kinderen. Een minderheid ziet meer nadelen dan voordelen. Zo verwacht 28 procent van de vaders op het werk ‘kansen te missen’ wanneer ze een dag in de week voor hun kinderen gaan zorgen, 37 procent denkt dat het lastig te combineren is met het werk. 

Onvoldoende mogelijkheden
De bestaande verlofregelingen schieten wel te kort, aldus de mannen. 70 procent van de vaders vindt dat ouderschapsverlof en levensloopregeling onvoldoende mogelijkheden bieden om de zorg te kunnen delen. En ook het kraamverlof – dat momenteel twee dagen bedraagt – wordt als te kort ervaren: 92 procent van de mannen is voor uitbreiding. 41 procent denkt hierbij aan tien werkdagen, 31 procent aan vijf werkdagen terwijl achttien procent meent pas na drie weken weer aan de slag te kunnen.


Bron: De Telegraaf
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Papadag moet vrouwen stimuleren
 Kraamverlof voor vaders is een feit
 'Twee weken wettelijk vaderverlof is helemaal niet nodig'
 Werkgevers willen niet betalen voor vaderlijke betrokkenheid
 
 
reacties
 
Merlin van Rie  |   | 
19-02-2009
 | 
10:06 uur
Ik heb nu sinds juli 2008 iedere maandag papadag. Ja, ik heb een werkdag ingeleverd, dus ook financieel. Ja, da's even wennen om het met minder te moeten doen, maar dat is een kwestie van aanpassen.
Wat ik er voor krijg is een geweldige tijd met mijn kindje. Ze maakt me nu 3 dagen mee in de week. Ze heeft een heel tevreden en happy koppie, is in balans en we hebben zo'n intens leuk contact!
In vergelijking daarmee komt die ene dag minder salaris of zogenaamd minder carrièremogelijkheden zeldzaam in de schaduw te staan. Ik merk zelfs dat door focus op 4 dagen werken de kwaliteit en het plezier verhoogd is.
Al met al twee keer een win! En daar teken ik dus voor.
P.J. Hofland  |   | 
23-02-2009
 | 
17:38 uur
Meer tijd voor je kind(-eren) vrijmaken vind ik een heel goed idee, iets wat je altijd zou moeten doen, goed voor zowel ouder(s) als kinderen, en jij krijgt die kans maar 1 keer, kinderen zijn zo groot en werk blijft er toch altijd. De investering die je hierin doet door gedeeltelijk van (betaald) werk af te zien komt minimaal dubbel terug,
groeten, Peter Hofland, Naaldwijk, vader van 3 kinderen in de leeftijd van 19, 16 en 12 jaar.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10