zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectievere adviesuitgaven dankzij kredietcrisis

13 januari 2009 - Bedrijven en overheden geven de komende jaren miljarden minder uit aan externe adviesbureaus. Toch is dit niet nadelig en zijn er zelfs voordelen mee te behalen. Door slimmer in te huren, kunnen de bezuinigingen namelijk ruimschoots gecompenseerd worden.

Dat blijkt uit onderzoek van AdviseurMakelaar BV. Als gevolg van de kredietcrisis geven bedrijven en overheden aan dat ze kritischer moeten gaan kijken naar de uitgaven aan de externe inhuur van professionele adviesdienstverlening. Daarom wordt het door organisaties van cruciaal belang geacht dat er beter nagedacht moet worden over de nut- en noodzaak van de externe inhuur, wat de echte adviesbehoefte is alsmede het vinden van het juiste adviesbureau qua expertise en prijsstelling. Door een hoger rendement te behalen op de ingehuurde adviezen kunnen de lagere budgetten worden gecompenseerd. 



Besparing

Onderzoek van AdviseurMakelaar BV heeft eerder uitgewezen dat bedrijven en overheden miljarden euro's kunnen besparen door slimmer in te huren. Besparingen tot wel 25 procent op het uitgegeven budget zijn hierbij realiseerbaar, zonder dat dit merkbare gevolgen heeft voor het bereiken van de doelen van een organisatie. Helaas constateren bedrijven vaak pas achteraf dat er geld verspild is aan externe inhuur door een te laag rendement van uitgevoerde adviesopdrachten en een adviseurtevredenheid die nog steeds ver onder de maat is. 

Verschuiving

De adviesvraag blijkt overigens in deze tijd ook (deels) te verschuiven. Bedrijven zeggen nu behoefte te hebben aan specifieke oplossingen of adviezen die echt resultaat en toegevoegde waarde bieden. Hierbij denken ze vooral aan adviezen of oplossingen om kosten te besparen, al dan niet op basis van ‘no-cure, no-pay’. Ook geven bedrijven aan dat ze minder gebruik gaan maken van detacheringbureaus of interim management organisaties, maar meer van adviesbureaus of consultancy firma's die meer toegevoegde waarde en concrete resultaten leveren. Tevens wordt verwacht dat de kredietcrisis zal leiden tot nieuw beleid binnen organisaties en regelgeving vanuit de overheid, wat weer leidt tot een andere behoefte aan externe adviesdienstverlening.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consultant scoort vooral op kennis
 Consultant kost ICT’er vijf uur per week
 Consultant praat klant naar de mond
 Consultants zijn betere adviseurs dan academici
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
13-01-2009
 | 
09:20 uur
Een voorbeeld: Huur een interim manager in om uw veranderproces te begeleiden. Bij de grote commerciele bureaus 1500-2500 euro per dag. Bij Interim Anders 1000 tot 1500 per dag.
Adviseurs van de grote bureaus: 1500 tot 3500 per dag. Bij kleine bureaus of zelfstandigen (vaak beter en met meer ervaring) van 800 tot 1500 euro per dag.
Overigens is de inhuur van een ervaren adviseur of interim manager voor een project altijd goedkoper dan wanneer zelf de heft in handen wordt genomen. Ervaren adviseurs kennen de klappen van de zweep, kennen de valkuilen, weten hoe bepaalde vakbondsbestuuders werken en reageren. De kans op succes is groter, veel groter dan wanneer zelf met eigen middelen het proces wordt ingegaan.
Errol van Engelen  |   | 
14-01-2009
 | 
10:29 uur
Externe adviesbureaus zullen altijd bestaansrecht hebben, gewoonweg vanuit de situatie dat managers altijd hulp inroepen van externe adviseurs om politiek gevoelige activiteiten te onderbouwen. Dat de komende jaren minder extern advies nodig zal zijn lijkt wat overdreven. Denk aan zwaardere regelgeving, outsourcing en het beter benutten van marktkansen. Het bedrijfsleven staat voor grote veranderingen.

Dat kan men intern ook wel doen alleen kost het drie keer zoveel en is de slagingskans lager. Waarom? Interne adviseurs worden 1 of 2 keer in hun werkbare leven geconfronteerd met grote, radicale veranderingen (daarom kost het ook drie keer zoveel), terwijl externe adviseurs hier constant mee te maken hebben en hun ervaring bij andere bedrijven hen een voorsprong geeft in een nieuwe omgeving.
W. Cheung  |   | 
14-11-2010
 | 
21:12 uur
Met interesse heb ik het artikel gelezen aangaande inhuur externe adviseurs. Er zal altijd behoefte zijn aan exern advies. Vreemde ogen dwingen en een frisse blik kan nooit kwaad.

In de praktijk zien wij echter ook dat onze opdrachtgevers vaak veel externen inhuren zonder heldere afspraken.

Als inkoopadviesbureau ondersteunen wij hen de inhuurkosten te verlagen. Hieronder staan een aantal praktische tips waarmee zeker betere resultaten te boeken zijn.

1) Selecteer 2 a 3 bureaus alvorens de opdracht te gunnen. In de offerte fase zijn de adviezen veelal gratis. Daarnaast kan worden gekeken welk bureau daadwerkelijk mee denkt.

2) Zorg op basis van de gevoerde gesprekken voor een goede projectformulering, maak heldere tarief- of fixed price afspraken, resultaats- of inspanningsverplichting en vergeet vooral niet een realistische planning op te stellen.

3) Blijf kritische en evalueer de te behalen doelen tussentijds.

4) Accepteer geen wijzigingen in projectbezetting gedurende het adviesproject.

5) Meerwerk alleen accepteren na schriftelijke goedkeuring.

Buyers United heeft bij tientallen grote organisaties een bijdrage mogen leveren aan verbetering van de inkoopfunctie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10