5 januari 2009 -
De financiële crisis heeft de jongste werknemers hardhandig doen ontwaken. Tot nu toe waren ze gewend aan een wereld waarin meer banen dan kandidaten waren en waarin bedrijven om hen vochten. Maar het tij is gekeerd nu financiële en technologische bedrijven massaal mensen ontslaan.
Dat schrijft Express.be. Maar met het economisch sentiment verandert ook de attitude van jongeren. Ze vragen zich niet meer alleen af wat een bedrijf voor hen kan betekenen maar ook wat zij voor de onderneming kunnen betekenen. Generatie Y zal hoe dan ook haar verwachtingspatroon moeten temperen en de wereld moeten aanvaarden zoals hij is, niet zoals ze zouden willen dat hij was.
Wisselwerking
Maar ook bedrijven moeten zich aanpassen. Oudere managers moeten begrijpen dat de crisis ooit over zal gaan en dat de demografische tendens in de meeste rijke landen slimme jongeren tot waardevolle en gegeerde medewerkers zullen maken. Verder kan de manier waarop deze multi-taskers het internet begrijpen en met de nieuwste technologieën omgaan vele bedrijven tot voordeel strekken. Bedrijven die er niet in slagen om deze generatie te integreren en te motiveren zullen daar uiteindelijk de prijs voor betalen.
Bron:The Economist, Express.be