zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer studenten ruiken aan ondernemerschap

3 december 2008 - Ten opzichte van schooljaar 2006-2007 hebben afgelopen jaar ruim 3.600 méér jongeren kennis mogen maken met ondernemerschap. Het jaarverslag 2007-2008 van Jong Ondernemen, de stichting ter bevordering van ondernemerschap onder jongeren, wijst dit uit.

Het totaal aantal deelnemers komt daarmee uit op meer dan 20.000. Deelnemers komen uit alle onderwijsniveaus. Jong Ondernemen heeft in totaal acht educatieve programma's, van basisonderwijs tot en met het wetenschappelijk onderwijs. Ter financiële ondersteuning van de programma's wist de stichting eveneens de groep sponsoren uit te breiden tot een totaal van negen. Voor 2009 verwacht Jong Ondernemen een nieuwe aanwas van enkele duizenden jeugdige deelnemers. 



Programma's
Jong Ondernemen biedt programma's aan scholen aan, die vervolgens een op een ingezet kunnen worden in het curriculum van de opleiding. Het zijn programma's waarin leerlingen en studenten kennis maken met ondernemerschap. De deelnemers zetten daadwerkelijk hun eigen bedrijfje op. Afhankelijk van het opleidingsniveau bedenken ze al dan niet een nieuw product of dienst, doen marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. De deelnemers worden begeleidt door externe mentoren en financieel adviseurs. Binnen alle programma's wordt gewerkt met echt geld, echte producten, echte leveranciers en echte klanten. Afgelopen jaar resulteerde ook nog eens in een serie levensvatbare commerciële ideeën die al in 2008 ten uitvoer zijn gebracht zijn of in 2009 in productie worden genomen. 

Recessie
"Een betere manier om te leren ondernemen is er niet", aldus voorzitter van Jong Ondernemen Han de Ruiter, in het dagelijks leven directeur MKB bij ABN AMRO. "Juist in tijden van economische recessie is het goed om studenten te motiveren voor het ondernemerschap. Vanuit huis of school. Sommigen starten zelfs door en worden al tijdens hun opleiding zelfstandig ondernemer. Een prachtige ontwikkeling."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
 Kwart Nederlandse bedrijven wil geen zakendoen met bedrijven die verschillende valuta hanteren
 Helft managers hecht meer waarde aan iemands potentie dan aan huidige capaciteiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Studenten blijven positief
 Goede leider ontwikkelt zich al op school
 Actieve studenten succesvoller in carrière
 'Ondernemers moeten krankzinnig zijn'
 Ondernemer verspilt drie uur per dag
 Ondernemerschap moet aantrekkelijker
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
76 procent betaalt ransomware-criminelen
Maatschappelijke betrokkenheid werkgever essentieel bij werving personeel
Genomineerden klant- en medewerkerbeleving Awards 2022 bekend
Spoofing: wat is het en hoe herken je het?
Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden
Succesformule familiebedrijven ontcijferd: ze presteren beter door informeel management
meer top 10