zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk verantwoord imago? Behandel uw werknemers goed!

5 juni 2006 - Ondernemingen die in de ogen van het publiek sociaal verantwoord over willen komen, moeten topprioriteit maken van hun werknemersbeleid. Nog voor ze zich druk gaan maken om milieu of liefdadigheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse National Consumers League en Fleishman-Hillard International Communications.

Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat het 'extreem' of 'zeer' belangrijk vinden om te werken voor een onderneming waarin ze hun eigen normen en waarden herkennen en tweederde laat zich hierdoor leiden bij de keuze van producten en diensten. En een juiste behandeling van werknemers is daarvoor de beste graadmeter, aldus de respondenten.

Belangrijker dan goede doelen


Driekwart van de Amerikanen vindt dat een onderneming blijk geeft van sociale verantwoordelijkheid als ze meer belang hecht aan goede salarissen en regelingen voor werknemers dan aan giften aan goede doelen. Een even groot aantal zegt dat de manier waarop een onderneming haar werknemers behandelt van doorslaggevend belang is bij aankoopbeslissingen.

Reputatie
Als ondernemingen hun reputatie willen behouden en versterken, zullen ze dus actief en vooral zichtbaar moeten investeren in de relatie met hun werknemers. Toch lijken ondernemingen zich hier nog weinig van bewust. Slechts een op de vijf ondervraagden geeft Amerikaanse bedrijven een hoge waardering op het gebied van de omgang met werknemers en minder dan een derde vindt dat bedrijven de laatste jaren beter zijn gaan presteren op dat gebied.

Internet
Een van de redenen van deze lage waardering is het internet: veel meer mensen hebben veel meer toegang tot informatie. Ook over bedrijven. Bijna de helft van de ondervraagden (47 procent) zei het internet te hebben geraadpleegd om te kijken in hoeverre een onderneming sociaal verantwoord bezig is. Bovendien vindt de helft van de Amerikanen hun eigen online onderzoek het meest betrouwbare middel om hun mening op te baseren. Daarentegen vinden ze de eigen website van bedrijven de minst betrouwbare bron van objectieve informatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Maatschappelijk ondernemen vooral een woordenbrei
 Jaarverslagen 'maatschappelijk ondernemen' niet langer vrijblijvend
 Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk
 Maatschappelijke jaarverslagen: PR-flauwekul?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10