zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk verantwoord imago? Behandel uw werknemers goed!

5 juni 2006 - Ondernemingen die in de ogen van het publiek sociaal verantwoord over willen komen, moeten topprioriteit maken van hun werknemersbeleid. Nog voor ze zich druk gaan maken om milieu of liefdadigheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse National Consumers League en Fleishman-Hillard International Communications.

Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat het 'extreem' of 'zeer' belangrijk vinden om te werken voor een onderneming waarin ze hun eigen normen en waarden herkennen en tweederde laat zich hierdoor leiden bij de keuze van producten en diensten. En een juiste behandeling van werknemers is daarvoor de beste graadmeter, aldus de respondenten.

Belangrijker dan goede doelen


Driekwart van de Amerikanen vindt dat een onderneming blijk geeft van sociale verantwoordelijkheid als ze meer belang hecht aan goede salarissen en regelingen voor werknemers dan aan giften aan goede doelen. Een even groot aantal zegt dat de manier waarop een onderneming haar werknemers behandelt van doorslaggevend belang is bij aankoopbeslissingen.

Reputatie
Als ondernemingen hun reputatie willen behouden en versterken, zullen ze dus actief en vooral zichtbaar moeten investeren in de relatie met hun werknemers. Toch lijken ondernemingen zich hier nog weinig van bewust. Slechts een op de vijf ondervraagden geeft Amerikaanse bedrijven een hoge waardering op het gebied van de omgang met werknemers en minder dan een derde vindt dat bedrijven de laatste jaren beter zijn gaan presteren op dat gebied.

Internet
Een van de redenen van deze lage waardering is het internet: veel meer mensen hebben veel meer toegang tot informatie. Ook over bedrijven. Bijna de helft van de ondervraagden (47 procent) zei het internet te hebben geraadpleegd om te kijken in hoeverre een onderneming sociaal verantwoord bezig is. Bovendien vindt de helft van de Amerikanen hun eigen online onderzoek het meest betrouwbare middel om hun mening op te baseren. Daarentegen vinden ze de eigen website van bedrijven de minst betrouwbare bron van objectieve informatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Maatschappelijk ondernemen vooral een woordenbrei
 Jaarverslagen 'maatschappelijk ondernemen' niet langer vrijblijvend
 Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk
 Maatschappelijke jaarverslagen: PR-flauwekul?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10