zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om spookfacturen te herkennen

13 november 2008 - Kijk goed uit wat u tekent, want ook u kunt slachtoffer worden van spookfacturen: facturen, vaak voorzien van acceptgiro, die ergens in uw administratie 'rondspoken'. De afzender blijft vaag en het bedrag op de factuur is net iets minder dan 300 euro zodat hij niet opvalt.

De Kamer van Koophandel geeft op b2bcontact.nl tips om ze te herkennen.



1. Houd overzicht
Leg een ordner aan voor al uw correspondentie- en advertentieopdrachten. Maak ook een lijst van alle uitgevers of advertentiebureaus waarmee u zaken doet. 

2. Check de bedrijfsreputatie

Heeft het aanbiedende bedrijf een smetteloze reputatie of zijn er klachten? Op de website van Fraudemeldpunt.nl kunt u bijvoorbeeld zien hoe bonafide uitgevers werken. Ook bij de KvK leest u nieuws over werkwijzen en methoden van bedrijven. 

3. Lees de kleine lettertjes
Maak medewerkers attent op de gevaren van spookfacturen. Een bekend voorbeeld is dat er in de brief verwezen wordt naar eerder contact met collega's. Het is dus aan te raden om één persoon verantwoordelijk te stellen die van alles op de hoogte is. 

4. Controleer kwaliteit, formaat en oplage

Kijk of de prijs van de advertentie in verhouding staat tot respectievelijk de bezoekersaantallen van de uitgave of internetgids. Als u het niet vertrouwt dan kunt u de cijfers het beste even controleren.Teken nooit voor een advertentieplaatsing als men u geen schriftelijke bevestiging wil geven van oplage, verspreidingsgebied en - vooral controleerbare - doelgroep. 

5. Laat u niet tot opjagen
 
Hoe sneller u de administratie afraffelt hoe meer kans op 'fouten'. 

6. Vraag om een bevestiging
Laat alles wat u toezegt zwart op wit vastleggen en per reguliere post  toesturen. Zo kunt u teruggrijpen op eerdere afspraken en heeft u eventueel bewijsmateriaal in handen.


Bron: b2bcontact.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om geen vermogen kwijt te zijn aan advocaten
 Elektronische factureren bespaart miljarden
 'Klacht' meest gebruikt als excuus om niet te betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10