zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reclamemakers snappen niks van vrouwen

31 oktober 2008 - Vrouwen zijn betrokken zijn bij 83 procent van alle aankopen. 68 procent herkent zichzelf echter niet in reclame-uitingen. Maar hoe denken ze wel over reclame en wat spreekt hen wel aan?

Reclamebureau Nieuw en onderzoeksbureau Ferro zochten het uit door vrouwen in vertel-sessies te laten praten over reclame. 



Irritatie
Uit het onderzoek blijkt dat reclame het niet snel goed doet bij vrouwen. Ze voelen zich onbegrepen en ergeren zich vaak aan reclame-uitingen. Ook de manier waarop vrouwen in reclame worden gerepresenteerd laat te wensen over: vaak te traditioneel of juist te modern, vinden ze. Reclame die vrouwen in zo'n hokje duwt wekt irritatie. Alleen reclame die authentiek is, begrip toont en clichés vermijdt kan rekenen op sympathie. Er is echter maar weinig reclame die hierin slaagt.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw overtuigen? Maak oogcontact
 Vrouwen worden nog steeds niet voor vol aangezien
 50-plusser wil niet benaderd worden als 70-plusser
 Heeft u ook het liefst een mannelijke baas?
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
31-10-2008
 | 
07:16 uur
Ik denk dat het ook geldt voor mannen.
Ik erger me groen en geel aan diverse commercials op de TV. Ik heb echt het idee dat reklamemakers met in hun kielzog marketing- en sales mensen totaal niet doorhebben dat klantenn niet achterlijk zijn. Zijn ze echt zo naief dat ze denken dat wij in die boodschappen trappen? Veel commercials zijn voor mij eerder een reden om juist deze bedrijven te mijden als te pest.
Toppers daarbij zijn de DSB bank en SpecSavers.
Fokkelien von Meyenfeldt  |   | 
31-10-2008
 | 
11:12 uur
Beide reacties roepen bij mij een ''Ja, zo is het precies''-reactie op. Ik koop veel merken juist niet door de reclame, en dat reclamemakers voor zichzelf bezig zijn vind ik een prachtige karakteristiek!
Ad de Beer  |   | 
31-10-2008
 | 
11:41 uur
@Claudia,

de marketing en saleskant van organisaties leven inderdaad nog steeds in dezelfde ivoren toren waar ze al decennia in vertoeven. Ze menen het gelijk aan hun zijde te hebben en vinden de rest van de wereld maar vreemd omdat we hun niet geloven en vertrouwen
Claudia Biegel  |   | 
31-10-2008
 | 
10:36 uur
Reclamemakers begrijpen niets van vrouwen en ze begrijpen ook al niets van mensen boven de 50 zoals zoals herhaaldelijk blijkt uit onderzoek onder 50plussers (zie www.route50plus.nl). Grote vraag is nu wie ze wél begrijpen? En ik zal u het antwoord direct geven: zichzelf. Reclamemakers zijn meestal man en rondom de dertig daarbij zijn ze vaak behoorlijk ijdel en zelfingenomen. Alles wat ze bedenken, maken ze eigenlijk voor zichzelf. Reclamemakers kom uit die cocon, de ivoren toren en kijk eens naar de mensen om je heen, er zal een wereld voor je open gaan.
Claudia Biegel
Projectleider Route 50Plus
Albert Sterenborg  |   | 
31-10-2008
 | 
13:18 uur
Reclame heeft niets met de werkelijkheid te maken. Het doel van reclame is een ''product'' onder de aandacht te brengen en om dat te doen gebruiken reclamemakers een vorm. De vorm heeft niet het doel de werkelijkheid weer te geven want de werkelijkheid kennen we allemaal en is meestal te saai. En natuurlijk is niet elke vorm van reclame een succes. Het kan ook tegen je werken bij een verkeerde keus voor de vorm. Daar komt bij dat er niet zoiets bestaat als ''de man'' of ''de vrouw'', niemand is gelijk. Dus zoek je als reclamemaker altijd naar de grootste gemene deler. Maar dat reclame werkt, namelijk het verkopen van een product, staat vast. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of authentieke, begripvolle reclame meer omzet genereerd dan de clichématige of hokjesgeest reclame.
Pascal Rosseel  |   | 
31-10-2008
 | 
15:23 uur
De inleiding van dit artikel doet vermoeden dat de lezer ervan een dieper inzicht zal krijgen in de psyche van de vrouwelijke consument. Dit artikel vult echter absoluut niet de verwachtingen in die de inleiding doet vermoeden.
Wordt hier echt iets nieuws verteld?
Volgens mij is dit gewoon een sluwe reclameboodschap die de aandacht probeert te vestigen op het feit dat reclamebureau NIEUW zich toespitst op het gebruik van 'vrouwelijke communictaie' en zo nieuwe klanten probeert aan te trekken die vrouwvriendelijke reclame willen maken.
Dit ergert mij nog meer dan reclameboodschappen die mij totaal niet aanspreken, maar die meteen duidelijk maken dat het om reclame gaat.
fedder@zonnet.nl  |   | 
31-10-2008
 | 
19:54 uur
Lees Evalutie van Faith Popcorn voor tips en methodes hoe met vrouwen te communiceren.
succes!
Fedder.
sjaak  |   | 
1-11-2008
 | 
18:49 uur
Dit artikel is niets meer dan een reclame boodschap voor reclamebureau 'n-i-e-u-w'.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10