zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier motiverende factoren voor meer werkplezier

26 september 2008 - Het is gezellig op de Nederlandse werkvloer. Maar werkplezier leidt niet vanzelf tot goede financiële prestaties en innovatiekracht. Dit en meer blijkt uit de eerste Hay Group Werkklimaat Survey in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven.

Nederlandse werkgevers richten zich onder druk van de schaarste op de arbeidsmarkt meer en meer op de werksfeer. "Natuurlijk vinden we gezelligheid heel belangrijk, ook bij ons op kantoor," vertelt Hans Hemels, Managing Director van Hay Group Nederland. "Een goede werksfeer is alleen niet hetzelfde als een goed werkklimaat. Een goed werkklimaat leidt  namelijk over de gehele linie tot betere resultaten. Meer werkplezier, maar ook betere financiële performance en meer innovatiekracht." 



Vier kenmerken
Maar wat is dan een goed werkklimaat? Succesvolle organisaties hebben volgens de onderzoekers vier zaken op orde
1. Voldoende uitdaging
2. Flexibiliteit qua inzet
3. Duidelijkheid over wat er wordt verwacht
4. Erkenning voor prestaties, ook in de vorm van beloning
Alle werknemers vinden dat het huidige werkklimaat uitdagender mag en voor de jongeren geldt dit nog sterker dan voor oudere medewerkers. Hemels: "Dat gaat dus veel verder dan een goede sfeer op de werkvloer. Het vraagt om een actieve rol van de werkgever, die voor voldoende prikkeling moet zorgen." Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat jongere werknemers het werkklimaat positiever ervaren dan ouderen. 

Externe blik

Het onderzoek signaleert dat het Nederlandse bedrijfsleven te veel naar binnen is gericht en dit staat innovatie in de weg. "Innovatieve organisaties kenmerken zich door een sterke externe blik. Deze organisaties zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kansen in de markt," aldus Hemels. "Bijvoorbeeld door samen te werken met klanten, te investeren in netwerken, of door flexibele samenwerkingsverbanden met partners. Onder invloed van arbeidsschaarste, zijn werkgevers zich teveel intern gaan richten op cohesie en gezelligheid, in plaats van op de markt en de echte drivers achter hun financiële prestaties." 

Verbetering

Verbetering van het Nederlandse werkklimaat versterkt de internationale concurrentiepositie van Nederland, luidt de oproep van Hay Group. Met een breed initiatief wil het onderzoeks- en adviesbureau de komende vijf jaar werkklimaatverbetering hoog op de agenda zetten. Zo zal Hay Group aanvullend onderzoek doen. Er komt een monitor waarin jaarlijks de voortgang zichtbaar gemaakt wordt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor meer werkplezier
 Drie principes voor meer werkplezier
 Vier drijfveren die emoties en motivatie beďnvloeden
 Wissel zes leiderschapsstijlen af voor topresultaten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10