zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internet en e-commerce blijven marketeer uitdagen

6 juli 2008 - De grootste uitdaging voor de marketeer ligt nog steeds in de integratie van internet en e-commerce. De verschuiving van marketingbudgetten naar internet gaat onverminderd door. In 70 procent is er dit jaar al sprake geweest van een verschuiving ; bij zeventien procent was dat een forse.

In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers circa 26 procent van hun budget bestemd voor online. Dat blijkt uit de negende Grote Marketing Enquête van het Tijdschrift voor Marketing



Economische zorgen

Opvallend is dat de marketeer weer veel bezorgder is over de economie dan vorig jaar. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt. We zijn nog niet terug op het niveau van de dotcomcrash-jaren 2000-2002, maar de angst voor krimpende budgetten groeit dus weer. 

Onvoldoende kennis
Marketeers zijn zich er ook pijnlijk van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat. Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie. En meestal is het dan gewoon ‘voldoende’, en niet ‘ruim voldoende’. 

Mobiele twijfels

Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. 30 procent houdt het op ‘tussen voldoende en onvoldoende in’, en iets meer dan de helft erkent zijn eigen manco’s op dit terrein. Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.

De gehele Grote Marketing Enquête, die samen met Trendbox en WebAds is uitgevoerd, staat in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes trends in e-commerce
 Tien e-commerce blunders
 B-to-b marketeers verhogen online budgetten
 Merken worden sterker door online marketing
 
 
reacties
 
Laurens Friso  |   | 
4-08-2008
 | 
13:37 uur
Hoewel Internet en E-commerce inderdaad nog steeds in de top-5 van het Grote Marketingtrends onderzoek staat, is dé marketingtrend van 2008 Communitymarketing. Dat blijkt uit het Berenschot / Marketing Tribune-marketingtrendonderzoek onder marketeers in Nederland. Andere nieuwkomer in de top-5 is 50+-marketing. Dit lijkt een signaal dat doelgroepdenken momenteel cruciaal is.

De top-5 trends van dit jaar zijn communitymarketing (32%), 50+-marketing (26%), ecommunication(22%), internet en web-based applications (22%) en viral- en buzz-marketing (20%). Het is de vijfde editie van het Berenschot-onderzoek, dit jaar voor het eerst in samenwerking met Marketing Tribune. Voor het onderzoek zijn 1.200 marketeers rechtstreeks benaderd; daarnaast hebben lezers van Marketing Tribune en bezoekers van een aantal sites een enquête ingevuld.

Zie voor een uitgebreide beschrijving van de uitkomsten van het Marketingtrends onderzoek 2008 de website.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10