zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werving via online netwerken blijft minimaal

6 juni 2008 - Via online netwerken als Hyves, LinkedIn en Facebook zouden gebruikers geregeld benaderd worden voor een baan. In de praktijk valt het echter mee, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

Slechts vier procent van de 1.400 ondervraagden tussen de 15 en 65 jaar zijn wel eens via Hyves - waar bijna de helft een profiel heeft aangemaakt - benaderd. Opmerkelijk, want 45 procent staat positief tegenover de mogelijkheid om door een werkgever gecontacteerd te worden. 



Ongewenst
Anderzijds stijgt het aantal gebruikers dat absoluut niet zitten te wachten op 'krabbels' of uitnodigingen van bedrijven. In één jaar steeg dat percentage van zeventien naar 21 procent.  Wellicht is die groeiende groep te verklaren door de aard van Hyves, waar het voornamelijk draait om vrienden en waar je je naast je werk mee bezighoudt. Gebruikers van het zakelijke netwerk LinkedIn daarentegen, staan positiever tegenover wervingsacties. 

Arbeidsverleden

Toch blijft de populariteit van de database voor professionals in Nederland beperkt. Slechts een op de tien respondenten heeft zijn arbeidsverleden op het online netwerk geplaatst. 71 procent van die gebruikers heeft er geen problemen mee, maar slechts een klein aantal is wel eens voor een vacature benaderd.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werven via Hyves loont
 Zes tips voor een effectief online visitekaartje
 Recruitmentmogelijkheden Hyves nog onbenut
 Sollicitant gebruikt Web 2. 0 nog erg weinig
 
 
reacties
 
Marco Hendrikse  |   | 
18-11-2008
 | 
21:16 uur
Goede werving via sociale netwerken gebeurt op basis van respect en het winnen van vertrouwen. Niet alle werving hoeft dus (in eerste instantie) indentificeerbaar te zijn als werving. Wellicht dus dat het aantal personen dat voor personeelswerving benaderd wordt iets hoger ligt als ook minder expliciete werving wordt meegerekend. Daarnaast hoeft niet altijd een werkgever of intermediair de 'werver' te zijn. Kracht van het sociale netwerk is immers 'via via'. Het zou dus interssant zijn om ook eens te kijken in hoeverre de keuze voor een werkgever beinvloed wordt door netwerkcontacten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10