26 maart 2008 -
70 procent van de ondervraagde Hyvers staat open benaderd te worden door werkgevers en 92 procent is bereid de vacature - indien deze voor hem/ haar niet interessant is – te verspreiden in de kennissenkring.
Dit blijkt uit onderzoek, dat speciaal werd toegespitst op Hyves, in opdracht van Eurolink Recruitment.
Hieruit blijkt dat gratis advertenties op de marktplaats van Hyves nauwelijks worden bekeken: 81 procent van de ondervraagden kijkt hier nooit naar. Betaalde advertentie- banners doen het beter, 40 procent van de ondervraagden kijkt hiernaar mits het onderwerp hen aanspreekt. Het ontvangen van ongewenste emailberichten is de grootste ergernis. Toch worden Hyvers die openstaan voor vacatures het liefst benaderd via deze zelfde emailberichten (75 procent). Het selectief en zorgvuldig te werk gaan is dan ook van groot belang om geen ergernis op te wekken.
Speciale aanpak
Het benaderen van Hyvers vergt voor recruiters dus een speciale aanpak. Binnen het sociale netwerk heeft de Hyver de macht. Zij bepalen het succes. Begin daarom als recruiter met het opbouwen van een netwerk. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Een netwerk wordt opgebouwd door positieve referenties. Laat de medegebruikers daarom een oordeel geven in plaats van uzelf op te dringen. Hyves draait niet om wat u vindt maar wat de andere Hyver vindt. Ook het onderhouden van contacten is een belangrijk issue. Het is geven en nemen. En begin vooral met het geven voordat u gaat nemen.
Uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van P&O Actueel blijkt overigens juist dat tweederde van de werknemers er niet op zit te wachten om via sociale netwerken benaderd te worden voor een baan…
''92 procent is bereid de vacature - indien deze voor hem/ haar niet interessant is – te verspreiden in de kennissenkring''
Uhhhh?!
Filip Gels
|
|
31
-
03
-
2008
|
08
:
21
uur
Interessant. Hyves wordt echter ook anders ingezet. Wij kijken van iedere sollicitant of hij/zij een Hyves pagina heeft. Hier haal je meer informatie vandaan dan uit een ''copy-paste'' sollicitatiebrief, welke gebruikt kan worden in het gesprek (consistentie bijvoorbeeld). Het moet worden gezien als een hulpmiddel en niet als basis dienen of iemand wel of niet wordt uitgenodigd.
Het lijkt mij een mooi initiatief om binnen je eigen netwerk geschikte kandidaten te werven of een vacature te verspreiden.
Als de kandidaat voldoet aan het profiel kan dat een uitstekende werkwijze zijn. HYVES is bij velen bekend, dus waarom niet. De vacaturesites zoals Monsterboard en de Nationale Vaturebank leveren bij werving en selectie (ook) niet altijd de juiste kandidaten. Onze ervaring is: een afspraak wordt niet altijd nagekomen.
Over een aantal maanden zien wij de resultaten of het werkt wel of niet.
Werven via sociale netwerken / profiel sites wordt steeds effectiever. Dat komt vooral omdat het steeds makkelijker wordt om iemand te vinden / selecteren, doordat je veel meer informatie van iemand online kan vinden.
Bovendien is werving via je netwerk niet nieuw, wel is nieuw dat steeds meer mensen een uitgebreid (online)netwerk hebben.
Heel belangrijk wordt of je als kandidaat ook gevonden wordt op de juiste kenmerken, op het moment en manier dat jij dat wil; niemand zit te wachten op eindeloze telefoontjes met functies die je niet wil...