zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recruitmentmogelijkheden Hyves nog onbenut

Hyves: ook voor contacten met uw toekomstige werknemers!

25 april 2007 - Slechts drie procent van de Hyvers geeft aan wel eens benaderd te zijn door een werkgever op Hyves, terwijl 43 procent hier overwegend tot zeer positief tegen over staat. Werkgevers laten hiermee een belangrijke wervingsmogelijkheid onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, in opdracht van de AMC Academie.

Het meest bezochte social network is Hyves.nl met 37 procent gevolgd door MySpace.com (elf procent) en LinkedIn.com (drie procent). Het profiel van de gebruikers van social networks is gemiddeld genomen iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar. Van personen onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves.nl (54 procent).

Sociale activiteiten


Uit het onderzoek blijkt verder dat de belangrijkste activiteiten binnen deze sociale netwerken zijn; contact maken/onderhouden met vrienden (63 procent) en/of contact te maken/onderhouden met (oud)collega's en/of (oud)klasgenoten (51 procent). Andere activiteiten die ondernomen worden zijn foto's en/of filmpjes plaatsen (26 procent ), nieuwe vrienden maken (achttien procent) en een eigen weblog bijhouden (veertien procent).

Onontgonnen terrein
Daar waar in Amerika en de UK recruitment actief plaatsvindt binnen sociale netwerken staat werving binnen sociale netwerken in Nederland nog in de kinderschoenen. Headhunters en werving & selectiebureaus gebruiken steeds meer zakelijke netwerken als LinkedIn.com en Xing.com om potentiële kandidaten te hunten. Een netwerk als Hyves wordt daarentegen nog maar nauwelijks gebruikt. Slechts drie procent van de Hyvers geeft aan dat zij via Hyves benaderd zijn door een werkgever om te solliciteren op een vacature, terwijl 43 procent aangeeft overwegend tot zeer positief te staan tegenover een mogelijke benadering. Zeventien procent van de Hyvers staat hier negatief tegenover. Ook het via via (referral) werven binnen Hyves mag rekenen op grote steun. Op de stelling 'als een vriend of kennis op Hyves een vacature naar u zou sturen, hoe groot acht u dan de kans dat u die zou lezen?' zegt bijna driekwart van de Hyvers dat die kans (zeer) groot is.

Do's en Don'ts
Naast de traditionele manier van vacature plaatsingen (Hyves.nl heeft nu al net zoveel vacatures als een middelgrote vacaturesite) en het plaatsen van recruitmentbanners gelden er ook nieuwe regels voor het (actief) benaderen van nieuwe medewerkers. Het stalken of massaal benaderen van arbeidspotentieel wordt ervaren als ongewenst/spam en zal eerder negatief dan positief werken voor het werkgeversimago van een bedrijf.

Employer branding
Dat Hyves.nl een belangrijke rol speelt in het bouwen van een employer brand blijkt onder andere uit de Hyves die medewerkers van bedrijven aanleggen. Zo'n Hyve kan een kandidaat een goed beeld geven van de cultuur en het (wel of niet hebben van een) multiculture(e)l(e) karakter van een organisatie. Daarbij zien we dat Hyves.nl steeds vaker integraal onderdeel uitmaakt van wervingsactiviteiten en employer brandingscampagnes van werkgevers. De campagne Roodgeld van NOvAA en de accountancygame van KPMG hebben Hyves.nl integraal in de campagne gebruikt.

Second life
Het is opmerkelijk dat er veel geld en aandacht gaat naar SecondLife, onder andere voor recruitmentactiviteiten, zonder dat dit noemenswaardige resultaten oplevert terwijl een veel krachtiger en toegankelijker social netwerk nauwelijks wordt gebruikt,aldus Martijn Hemminga, mede-oprichter en docent van de AMC Academie.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 
 
 
reacties
 
Chris  |   | 
26-04-2007
 | 
07:51 uur
Mee eens. En Linkedin geeft ruimte voor een profiel met expertisegebieden, opleidingen, functie. Moedigt aan om al deze vakjes te vullen om zo je profiel naar de 100% compleet te stuwen. een soort cv dus, met net genoeg anoniemiteit. Dat doet Hyves niet.

Op zich is de doelgroep (jongeren) van Hyves erg interessant. Is er een virtuele netwerk site die zich richt op uitsluitend serieuze jongeren, bij voorkeur HIO ;-) ?
Jos  |   | 
25-04-2007
 | 
10:28 uur
Logisch dat Hyves nog weinig voor recruitement gebruikt wordt want het ademt weinig professionaliteit uit. Als recruiter een beetje grasduinen door pimpelpaarse pagina's met foto's van huisdieren, vakanties en vrienden is niet zo efficient. Sites als LinkedIn en XING pakken dit veel professioneler aan. Daarnaast is Hyves nog redelijk 'buggy' en ook erg traag.
Steven  |   | 
2-05-2007
 | 
18:23 uur
@ Jos: Helemaal mee eens: als ik via hyves benaderd zou worden, dan zou ik het aanbod niet erg hoog aanslaan. Linked In is een stuk beter wat dat betreft.

@Chris: kijk hier eens voor een lijstje met virtuele netwerken.
Caroline  |   | 
14-05-2007
 | 
15:51 uur
Als je dit onderzoek goed leest, lijkt het vooral op een Hyves-promotie. Zakelijk en vrijetijdsnetwerken worden klakkeloos met elkaar vergeleken op, ja wat eigenlijk precies? Hoe en bij welke populatie heeft dit onderzoek plaatsgevonden? Het lijkt me trouwens heel stug dat in Nederland MySpace.com (11%) het op een na meest bezochte sociale netwerk is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10