zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor een geslaagde bedrijfsverhuizing

23 mei 2008 - Een verhuizing komt nooit goed uit. U loopt omzet mis omdat de productie stil ligt en uw klanten hebben uiteraard geen boodschap aan uw verhuisperikelen. Bespaar uzelf veel geld, stress en regelwerk met een goede voorbereiding. Zes tips van Zibb.

1. Plan reëel


Het aantal uren dat het bedrijf stil ligt, bepaalt grotendeels de hoogte van uw verhuisverliespost. Medewerkers die de productie draaiende moeten houden, ontlast u daarom zoveel mogelijk. Samen met het verhuisbedrijf stelt u het aantal uren vast waarbinnen de verhuizing kan plaatsvinden. Wees wel reëel in uw doelstellingen: 80 personen per dag is een gebruikelijke richtlijn. 

2. Verhuis niet in het weekend

Veel bedrijven kiezen ervoor in het weekend te verhuizen, omdat de productie dan vaak stil ligt. Vergeet echter niet dat u uw personeel voor hun aanwezigheid zult moeten betalen, vaak plus weekendtoeslag. Ook externe medewerkers, zoals technici en beveiligingsbedrijven berekenen in het weekend hogere tarieven. Daarom is het beter om fasegewijs op doordeweekse dagen te verhuizen, dus elke dag een andere afdeling. Stapsgewijs verhuizen is bovendien overzichtelijker. 

3. Stel een hoofd verhuizing aan

Maak één medewerker met organisatorisch talent vrij die uw bedrijf verhuisklaar maakt. Een andere optie is een projectteam met een duidelijke taakverdeling samen te stellen. Houd dit groepje zo klein mogelijk: hoe meer mensen u bij de verhuizing betrekt, hoe groter de chaos. 

4. Begin niet te lang van te voren met pakken 
Laat medewerkers pas enkele uren voor de verhuizing hun bureau uitruimen, zodat er zo lang mogelijk ongestoord kan worden doorgewerkt. Spullen waar drie weken niet naar wordt omgekeken, kunnen weg of krijgen en plaats in het archief. Daarna kan het kantoor worden 'ontmanteld'. 

5. Huur monteurs in

Huur een paar monteurs in voor technische werkzaamheden zoals het af- en weer aankoppelen van uw computerpark, lampen en andere elektronica. 'Onschuldige' klusjes zoals het demonteren van kasten en bureaus laat u aan uw eigen medewerkers over. 

6. Voorkom diefstal

Professionele dieven grijpen maar al te vaak verhuizingen aan om hun slag te slaan. Vermomd als lid van de technische dienst open ze het pand in en uit, waarbij ze zich ook over uw spullen 'ontfermen'. Door tijdens de verhuizing twee medewerkers te laten posten bij de ingang van zowel het oude als het nieuwe pand, voorkomt u dat u na de verhuizing ineens duizenden euro's armer bent. Eigen medewerkers herkennen hun collega's en kunnen onbekende gezichten om een legitimatie vragen.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese financial verhuist graag voor nieuwe baan
 Manager prefereert file boven verhuizing
 Verhuizen beter dan pendelen
 Geschikt personeel belangrijker dan bereikbaarheid
 
 
reacties
 
M.A. van der Valk  |   | 
23-05-2008
 | 
09:37 uur
Goed artikel, alleen dat deel over het personeel spullen laten demonteren??? Kijk goed naar je verzekering, want soms zijn de kosten niet gedekt als iemand iets (of zichzelf) kapot maakt.
Mark  |   | 
5-05-2017
 | 
13:31 uur
Goed artikel hoor! Super beschreven en vooral uitgebreid :)
Henk  |   | 
3-06-2021
 | 
12:06 uur
Goed artikel met handige tips. Vooral tip nummer 2 is heel goed. In het weekend is het inderdaad duurder om te verhuizen, aangezien de personeelsleden doorbetaald moeten worden. Ook tip nummer 6 is goed en iets waar je niet aan denkt. Zorg er inderdaad voor dat er enkele medewerkers bij de deur staan om onbekende te weren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
70 procent Europese organisaties zet al AI in
meer top 10