zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jobhoppen is slecht voor marktwaarde ict’er

20 mei 2008 - Voor ict'ers is het verleidelijk om in deze krappe arbeidsmarkt van baan te wisselen. Maar veel wisselen is niet slim. Veel verschillende korte projecten staan namelijk niet goed op uw cv, stelt Computable.

"Veel switchen is niet goed voor de marktwaarde. Als je elk half jaar of jaar wisselt kun je nergens goed je tanden in zetten. Een goed project duurt gemiddeld langer dan een half jaar," zegt Marinka de Groot, manager van Michael Page IT



Niet geliefd
Ook een rondje op internet laat zien dat jobhoppende ict'ers niet geliefd zijn. Axioma ICT schrijft op de website: "We zoeken ook geen jobhoppers of ict'ers die hele dagen op de automatische piloot willen werken." Ook IT Staffing is niet blij met jobhoppers. "Mensen die als niet stabiel te boek staan bieden wij niet aan bij een klant," zegt Wessel van Alphen, directeur van IT Staffing. 

Freelancen
Voor ict'ers is het verleidelijk om in deze krappe markt veel van baan te wisselen, maar het is slimmer om op een andere manier snel veel ervaring op te doen. De Groot raadt werknemers daarom aan om te kiezen voor een freelancebestaan of aan het werk te gaan bij een detacheerder. "

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jobhoppers verdienen uiteindelijk minder
 Goede voorlichting ideale remedie tegen jobhoppende generatie Y
 Jobhoppende manager vormt probleem
 ICT'er kan zich beter nu al leren presenteren
 Liever een freelancer dan een IT'er in loondienst
 
 
reacties
 
Henry Nieuwenhuizen  |   | 
20-05-2008
 | 
10:13 uur
Afgezien van je waarde op de arbeidsmarkt is jobhoppen ook niet goed voor je eigen ontwikkeling. Het is leerzaam om zo lang in de functie te blijven dat je ook de effecten van jouw acties op de wat langere termijn ziet.
Martijn  |   | 
27-05-2008
 | 
08:32 uur
Jobhoppen is voor werkgevers gematigd wenselijk. Aan de ene kant wil je stabiliteit in je organisatie, waardoor je een stabiele kern nodig hebt, maar aan de andere kant wil je wél regelmatig vers bloed en verse input. Als werkgever is het dus zaak ervoor te zorgen dat er een goede balans bestaat tussen de kern en de doorstroom.

Het vergroten van de doorstroom is niet zo lastig: zorg voor een (groter) deel aan inhuur; die kun je voor een beperkte periode inzetten (bijvoorbeeld 1-2 jaar) en dan laten vervangen. Het is echter lastiger om ervoor te zorgen dat de kern groot genoeg is. Áls je al eindelijk de juiste mensen hebt gevonden, dan moet je ze nog vast zien te houden...

Ik ben zelf ook een (beschaafde) jobhopper, maar ik ga pas weg bij een bedrijf op het moment dat ik het gevoel heb dat ik stil begin te staan. Intern kun je in korte tijd vaak wel één of twee stappen zetten, maar op een gegeven moment loop je tegen een grens aan. Met een beetje geduld kom je daar vast wel overheen, maar daar heb ik geen ervaring mee ;-).
4 jaar vind ik een mooie termijn. Je hebt dan voldoende tijd om je klus écht onder de knie te krijgen en de hele omgeving ervan te overzien. Deze ervaring is goud waard bij een volgende werkgever. Settelen komt ooit nog wel, als ik aan kinderen begin te denken.

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat werkgevers die op zoek zijn naar een stabiele vaste kern de voorkeur geven aan mensen met kinderen. Die zijn nu eenmaal minder flexibel en hebben een veel grotere behoefte aan stabiliteit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10