zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verandervriendelijke cultuur is essentieel

8 mei 2008 - Organisaties moeten een continu gevoel van urgentie hebben. Dit stelt de Amerikaanse auteur en leiderschapsgoeroe John P. Kotter. Kotter schrijft erover in zijn meest recente boek `Our Iceberg Is Melting: Changing and Succeeding Under Any Conditions`.

Het boek over verandermanagement is geschreven als een fabel, meldt MD Weekly. Kotter koos voor deze vorm omdat verhalen aansprekender zijn en mensen ze beter onthouden. Hoewel Kotters boek ook voor kinderen geschikt is, gaat het op een hoger niveau om de acht stappen die vereist zijn om tot een effectieve verandering te komen. Kotter beschrijft in zijn boek individuele personages die model staan voor de verschillende manieren waarop mensen omgaan met verandering. De boodschap van het boek is dat een `verandervriendelijke` cultuur essentieel is voor organisaties. Ze moeten immers constant kunnen veranderen in een steeds dynamischer wordende wereld. 



Urgentie

Naarmate de interdependentie groeit, neemt ook de snelheid toe waarmee de wereld verandert. Centraal in een verandervriendelijke cultuur is een continu gevoel van urgentie. Dat is niet hetzelfde als een probleem identificeren, daarop reageren en weer een evenwicht vormen. En dat is het probleem met veel organisaties: ze streven naar een `comfortabel equilibrium`.


Bron: Leader to Leader
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO is ideale verandermanager
 Manager komt om in veranderingen
 Interactief werkoverleg essentieel bij veranderingen
 Vijf manieren om veranderingen te communiceren
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-05-2008
 | 
09:55 uur
Kotter leest blijkbaar ook regelmatig de inzendingen op ''managers on line''?

Ik heb hem een keer mogen ontmoeten op een congres, een aardige man die open staat voor ideeën van anderen en daarover graag in discussie gaat.
Ik kan me geheel vinden in zijn verhaal, getuige mijn blog elders op ''managers on line''.
Ron Ladage  |   | 
8-05-2008
 | 
15:59 uur
Soms zeg je wel eens een schot voor open doel, weer een boek om te lezen, hoe we heel simpel alles kunnen vernaderen.
Er staat dat het boek ook voor kinderen geschikt is, maar het gaat om een niveau van 8 stappen hoger. Juist de simpelheid is de kracht, heb zelf vroeger ook eens in de trant van Tom Poes stijl zaken aangepakt en het werkt.
Een bedrijf wat altijd al met veranderingen heeft durven te werken, heeft ook zijn werknemers erin betrokken en naar hen geluisterd, want de beste deskundige zit wanneer het goed is, toch in je bedrijf.
Soms heb ik wel eens het gevoel, dat in de opleidingen van de huidige managers het juist goed was geweest om 8 stappen lager uitleg te geven, dan snappen ze het zelf soms ook beter.
En voordat ik weer commentaar krijg, ik ken heel veel goede managers, maar die noem ik dan ook MANAGER met hoofdletter, zij zijn de echte voorbeelden in onze maatschappij
Ad de Beer  |   | 
8-05-2008
 | 
17:25 uur
@Ron,

Tom Poes Nederlands is zeker niet eenvoudig, Maarten Toonder heeft onze taal met veel nieuwe woorden weten te verrijken.
Aan de andere kant is Tom Poes wel een aardige metafoor, omdat ik me als adviseur ook vaak als Tom Poes opstel. Heer Bommel, een heer van stand, die geen gezichtsverlies kan leiden, verzuchte ook maar al te vaak ''Tom Poes, verzin een list!''. Tom Poes wist dan steeds met de oplossing te komen die Heer Bommel weer van gezichtsverlies redde.
Heel anders dan onze grote broeders in adviesland die zich eerder als Hecking of Jeeves opstellen, kortom, ofwel alle eer naar zich toetrekken ofwel het probleem wel oplossen, maar hun opdrachtgever volkomen in de ze..k zetten.
Ik denk dat ik een volgend boek ook eens ga schrijven als een fabel, zoals Citadel Eterna, wat op mij jaren geleden al een aardige indruk heeft gemaakt.
MANAGERS moet je soms ook met gewone mensentaal aanspreken en niet platwalsen met jargon (om ze vervolgens uit te maken voor dom, omdat ze je niet begrepen hebben).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10