zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Interactief werkoverleg essentieel bij veranderingen

6 februari 2008 - Communicatie van het middenkader richting personeel is van groot belang en interactie is daarbij noodzakelijk. Het werkoverleg is dan ook zeer geschikt om medewerkers te betrekken bij veranderingen.

Dit stelt Wilmar Zomer, student Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in zijn scriptie 'De inzet van werkoverleg door het middenkader bij organisatieveranderingen'. 



Communicatie
Veel organisatieveranderingen mislukken, met name door gebrekkige communicatie door het middenkader. Organisaties zijn er dus erg bij gebaat dat de communicatie goed verloopt, zeker bij organisatieveranderingen. Het werkoverleg wordt echter nog nauwelijks gebruikt als middel om door interactie te communiceren met medewerkers over de veranderingen en dat terwijl het volgens deskundigen een zeer waardevol middel is. 

Investeren in werkoverleg

Het middenkader mist echter vaak de nodige competenties om het werkoverleg op een goede manier in te zetten. Daarom is ondersteuning nodig in de vorm van training en met name coaching. Dit kost misschien tijd en geld maar uiteindelijk betaalt deze investering zich ruimschoots terug in een organisatieverandering die sneller en soepeler verloopt.


Bron: Scriptiewinkel.nl
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Communicatie + vertrouwen = betrokkenheid
 Vijf manieren om veranderingen te communiceren
 Succesvolle middenmanager geeft richting zonder motivatie
 Vijf vuistregels voor geslaagde verandertrajecten
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
6-02-2008
 | 
07:20 uur
Dus vandaag de dag kun je afstuderen in bedrijfscommunicatie door een deur open te trappen die nog verder openstaat dan de stormvloedkering bij windkracht 2?
Doet me denken aan de socioloog die na 4 jaar onderzoek ontdekte dat er hoeren op de wallen zaten.
Werkoverleg is medezeggenschap op afdelingsniveau en medezeggenschap werkt alleen maar als er sprake is van twee richting verkeer.
Opnieuw wordt de eeuwige fout gemaakt door te stellen dat het middenkader getraind moet worden in werkoverleg. Het is beter om de overige deelnemers te trainen. Niet in een zaaltje op de hei (en voor sjieke bedrijven op de heide) maar gewoon tijdens het werkoverleg. Voor leidinggevers is een training luisteren vaak beter, maar ook dat werkt ''on the job'' beter dan in een gesimuleerde trainingsomgeving.
Patrick  |   | 
8-02-2008
 | 
10:35 uur
Mooi verhaal wilmar, erg intressant. Jammer dat mensen zich zo gefrustreerd opstellen, laat ze wat beters doen met hun energie!
Wilmar  |   | 
13-02-2008
 | 
08:58 uur
Bedankt! Ik nodig Ad Beer uit om het verhaal eens nauwkeuriger te bestuderen op mijn site.
Ellen  |   | 
3-11-2008
 | 
20:56 uur
Ik zou wel eens willen weten hoe je ervoor kunt zorgen dat medewerkers het werkoverleg net zo belangrijk vinden als hun leidinggevenden. Ik zou graag tools in handen willen hebben die er voor zorgt dat medewerkers hun werkoverleg massaal bezoeken! Heb je tips?
Wilmar  |   | 
21-10-2009
 | 
10:45 uur
De achtergronden uit de scriptie zijn samen met enkele praktische tips verwerkt in een boek, zojuist uitgegeven bij Kluwer:
(Klik hier)

Veel leesplezier!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10