zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven weten niet wat managers drijft

16 april 2008 - Niet prestatiegerelateerde beloningen, bonussen of aandelen laten managers harder lopen, maar interessant en uitdagend werk. Maar dat hebben veel werkgevers niet in de gaten.

Volgens de jaarlijkse Ashridge Management Index van deAshridge Business School vinden zeven van de tien managers dan wel dat er een positief leiderschapsklimaat heerst binnen hun bedrijf, maar tevens dat meer dan de helft van hun bazen niet door hebben wat hen nu echt motiveert. 



Ander perspectief

Managers noemen uitdagend en interessant werk de beste motivator, maar werkgevers denken nog steeds dat hun managers harder lopen voor prestatieloon en bonussen. Voor managers komt een hoog basissalaris op de derde plaats, bij de werkgevers staat dat niet eens in de top vijf van motiverende factoren. 

Individuele benadering

Managers willen behandeld worden als individu en voelen zich niet speciaal aangetrokken tot standaard motivatiemiddelen. Ze zouden dan ook willen dat werkgevers meer hun best doen te achterhalen op welke specifieke manier zij en hun teams het best gemotiveerd worden. Ondanks het belang dat gehecht wordt aan talentmanagement en leiderschapsontwikkeling wordt deze wens door veel ondernemingen echter genegeerd. Slechts de helft van de managers vindt dat hun onderneming genoeg doet aan de ontwikkeling van de toekomstige leiders middels successieplanning en talentmanagement. 

Informatie-overload

De onderzoekers keken ook tegen welke problemen managers het vaakst aanlopen. Dit blijken informatie-overload en het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Bijna driekwart van de managers heeft het gevoel bedolven te worden onder de enorme hoeveelheid telefoontjes en e-mail die ze ontvangen. Ook het Europese ideaal van een 48-urige werkweek wordt door de meesten overschreden. De helft werkt vaak meer dan 60 uur per week en bijna tweederde neemt werk mee naar huis.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandelen in eigen bedrijf stimuleren motivatie
 Niet loon, maar uitdaging zet aan tot nieuwe baan
 Bedrijven begrijpen niet wat managers beweegt. . . . en hebben het nakijken
 Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
17-04-2008
 | 
07:11 uur

Directies,
Laat u managers eens interviewen om er snel achter te komen wat ze precies willen, vinden en willen. Wat zou u hen willen vragen en wat zouden ze u dan antwoorden?

Herman Oosterhof, Interviewspecialist.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10