zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager pest minder dan collega maar motiveert ook niet

4 april 2008 - Minder dan een tiende van de Britse werknemers vinden dat hun bazen besluitvaardig, proactief en toegankelijk zijn. De grote meerderheid vindt ze eerder demotiverende, inconsistente control freaks.

Dit vernietigende commentaar komt naar voren uit onderzoek van het Work Life Balance Centre en de Coventry University



Demotiverend en controlerend

Slechts vier procent van de respondenten vindt zijn manager inspirerend, niet minder dan een vijfde noemt hem eerder actief demotiverend. Eveneens een vijfde noemt de baas besluiteloos en reactief, een tiende gebruikt de woorden afstandelijk en onbereikbaar. Eveneens een tiende zegt dat hun manager ongeïnteresseerd is. Slechts zeven procent krijgt genoeg verantwoordelijkheid van zijn manager, maar drie keer zoveel vinden hun leidinggevende te controlerend. 

Manager is geen pestkop

Het stereotype van de macho manager die door het kantoor struint om zijn ondergeschikten tot tranen toe te pesten klopt overigens niet. Minder dan een vijfde van de respondenten is ooit gepest door een manager, net iets meer werknemers hebben het wel eens zien gebeuren. Toch heeft minder dan vijf procent pesterijen door de baas ooit aan de kaak gesteld, wat er volgens het Centre op wijst dat het toch vaker voorkomt dan gedacht. Immers: als slechts vijftien procent van de werknemers die gepest worden dit melden, blijft 85 procent buiten schot. 

Makkelijker melden

Een tiende van de respondenten, voor het merendeel vrouwen, was wel eens gepest door een collega. Vooral middenmanagers doen aangifte van pesterijen door collega’s, administratieve krachten en specialisten melden dit het minste. Er valt dus nog een en ander te verbeteren zodat ook mensen in kwetsbare posities durven te melden dat ze gepest worden. Dat geldt overigens ook voor het aan de kaak stellen van een betere balans tussen werk en privé. Slechts een derde die daarbij om hulp vroeg, vond dat achteraf nuttig en een kwart vond de geboden hulp niet efficiënt. Volgens 13,9 procent werd het daarna zelfs alleen maar erger.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers moet problemen bespreekbaar maken
 Britse managers zijn pestende bureaucraten
 Elf manieren waarop werknemer en baas elkaar pesten
 Nederlandse manager leidt plezierige werkomgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10