19 maart 2008 -
Tijdens vergaderingen komen gegevens uit de administratieve en financiële systemen vaak nauwelijks aan bod. Komen ze dat wel, dan twijfelt een derde van de deelnemers aan de juistheid ervan. Dit blijkt uit onderzoek van Cognos.
40 procent van de respondenten vergadert drie of vier keer per week. Maar hoe efficiënt dat is, is nu de vraag. Cijfers die uit ERP-, CRM- of financiële systemen gegenereerd zijn, worden immers nauwelijks besproken. 70 procent doet dit zelfs helemaal niet. Hierdoor ontbreekt het vaak aan de juiste informatie voor het nemen van beslissingen.
Tijd is geld
Doordat de juistheid van gegevens in twijfel worden getrokken gaat er volgens Karel Kinders, Managing Director van Cognos veel kostbare tijd verloren. Dit is zonde, want efficiënte vergaderingen kunnen bedrijven veel tijd en geld uitsparen.
Bron:Financieel Management
Groot probleem met ''Cognos'' is dat je vooraf via een kubus de parameters moet gaan vastleggen en daar dan ook aan gehouden bent.
Via een verkoopstatistiek of quickstatistiek kan je sneller de gevraagde gegevens op het ogenblik zelf instellen en uitprinten en/of naar een excel file transfereren.
Verder ben ik het er volledig mee eens dat cijfers niet steeds op de goede manier worden aangebracht maar cijfers zijn nu ook eenmaal manipuleerbaar en voor interpratatie gevoelig.
Herman
FMO van den Bergh
|
|
19
-
03
-
2008
|
15
:
43
uur
Beste Herman,
Cijfers zijn alleen manipuleerbaar en gevoelig voor interpretatie wanneer vooraf niet voldoende duidelijk is waar je mee bezig bent.
Cijfers zijn in elk geval veel minder manipuleerbaar en gevoelig voor interpretatie dan alle andere denkbare methoden van het weergeven van voortgang.
En dat het niet altijd even gemakkelijk is om echt helder te hebben wat je wilt weten en welke gegevens je daarvoor moet verzamelen kan ik alleen maar met je eens zijn. En je observatie dat software niet altijd faciliterend werkt kan ik ook bevestigen.