zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smart managen brengt vitaliteit en plezier

Met goed beleid is werk ook een energiebron voor thuis

6 juni 2007 - Het Instituut Werk en Stress heeft een cursus ontwikkeld - 'Smart managen van 7 tot 7' - die de zogeheten werk-thuisinteractie moet verbeteren. Het uiteindelijke doel is 'meer vitaliteit en plezier in werk en leven' te brengen. Of in de woorden van Cobi Wattez, projectleider bij Instituut Werk en Stress: "Werk moet ook een energiebron voor thuis kunnen zijn."

Werknemers zullen steeds vaker in de knel komen tussen hun verplichtingen op het werk en thuis. Wattez somt de ingrediënten voor oplopende spanningen in één adem op: "Het aantal tweeverdieners neemt toe, jonge toetreders stellen hoge eisen aan hun kwaliteit van leven, en er is krapte op de arbeidsmarkt." Als managers van deze tweeverdieners zich niet aanpassen, zijn de gevolgen voor het bedrijf te voorspellen. "Vroegtijdig vertrek van talentvol personeel en meer gevallen van burn-out," zegt Wattez.

Harde confrontatie


In het Utrechtse hoofdkantoor van consultant CapGemini presenteerde Wattez vrijdag 26 meide ervaringen die zijn opgedaan met de eerste 56 managers die de cursus hebben gevolgd. "Voor velen was het een harde confrontatie met de werkelijkheid. Want deelname van de partners is verplicht. Dan komt er veel aan de oppervlakte. De cursus stimuleert het overleg tussen partners en heft de vanzelfsprekendheid op."

Zes principes
Zes principes vormen de basis voor de cursus. Een belangrijke is de keuze van persoonlijke doelen in het werk- én het privédomein. "Vaak hebben managers en werknemers wel doelen voor het werk, maar niet voor thuis. Daardoor is de thuissituatie vaak een restpost. Thuis doelen stellen werkt disciplinerend. Het dwingt mensen om na te denken over wat ze belangrijk vinden in hun leven." Dat is geen overbodige luxe; 72 procent van de managers zegt dat werk ten koste gaat van relaties en gezondheid.

Heilzame werking
Als managers de principes goed en consequent toepassen stelt Wattez een heilzame werking voor bedrijven en overheidsinstellingen in het vooruitzicht. Managers zijn zelf meer 'in balans' en kunnen beter luisteren naar hun ondergeschikten. Metingen tonen volgens Wattez aan dat in de zakelijke dienstverlening haar cursus de negatieve invloed van werk op privé met 42 procent kan terugdringen. "En in deze krappe arbeidsmarkt van groot belang: de wens om het bedrijf te verlaten daalt met 25 procent."


Bron: Kluwermanagement.nl
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Theo Severien  |   | 
6-06-2007
 | 
16:26 uur
Het doet me plezier te zien dat er aandacht is voor SMART Managen. Echter ik voel naar aanleiding van de reactie van Mirjam.nu hetzelfde bij me opkomen waar het gaat om de doelgroep. Wordt zo'n cursus een extra track record op hun CV en carriere of gaan we echt naar een hoger bewustzijn en dienstbaar leiderschap toe. Ik hou het liever bij SMART Relationeel Samenwerken voor iedereen in plaats van SMART Managen voor managers.
Mirjam.nu  |   | 
6-06-2007
 | 
11:36 uur
Een mooi streven, zo'n cursus. Ik ben benieuwd of er ook aandacht wordt besteed aan de 'hoge eisen aan de kwaliteit van hun leven', zoals dat heet. Want wat houdt die kwaliteit in? In het meest energievretende geval is dat de eis om aan een ander te vertellen hoezeer je het voor elkaar hebt. In materiële zin. Ten koste van wat gaat dat allemaal?
heer Diederik Hanssen  |   | 
8-06-2007
 | 
10:07 uur
Ik vind het een mooi initiatief en ik denk zeker waardevol. Op dit moment ben ik bezig met een project levensfasebewust personeelsbeleid met het thema "Werken aan balans", een project voor het onderwijs. Hierin zou een dergelijke training goed passen want werkdruk is in onderwijs een belangrijk thema en werken in goede balans met thuis en werk is zo essentieel. Maar ik zou ook kiezen voor een toepassing op alle medewerkers en niet alleen op managers.
John van der Woude  |   | 
11-06-2007
 | 
12:49 uur
Wat mij altijd opvalt is dat arbeid georganiseerd wordt alsof we machines zijn. Zelf gaan we ook zo met onszelf en onze omgeving om. We zitten hele dagen aan de computer, drinken automaten-koffie, vergaderen uren achtereen in sick buildings, etc. De groeiende groep managers en P&O-ers gebruiken allerlei methoden en technieken om de (re-organisatie) vermoeide werknemers meer te sturen op output.
Het is erg moeilijk en vergt drastische keuzes en maatregelen om het echt anders te doen. Als deze cursus kan helpen om mensen te laten voelen wat het is om weer contact te maken met de eigen gezondheid en vitaliteit dan is dat prachtig. Maar laat dat hoofd nu eens niet alle werk doen en laat je lijf spreken. Doelen die verbonden zijn met hoofd , hart en hele lijf hebben een grotere kans van slagen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10