Evaluatiegesprek moet over toekomst gaan, niet over verleden
23 januari 2008 -
"Vaak gaat het in evaluatiegesprekken vooral over het verleden. Ik heb het echter liever over de toekomst." Dat zegt Fortisbaas Jean-Paul Votron in het boek 'Van motivatie tot Prestatie', van Dominique Dewitte en Alain Renier, op Express.be.
"Heb het vijf minuten over het verleden, maar spendeer de rest van het gesprek aan wat in de toekomst kan worden gedaan. Meten van behaalde resultaten is belangrijk, maar de toekomst is belangrijker. Meet de verwachtingen naar de toekomst toe. Van wie 100.000 euro winst heeft gemaakt, kan je verlangen dat hij het volgende kwartaal 200.000 euro winst gemaakt. Denk samen met hem of haar na over welke parameters dat mogelijk zullen maken: meer mensen, meer middelen, meer kapitaal..."
Meetbaarheid Volgens Votron staat de meetbaarheid van prestaties zaken soms in de weg. "Je krijgt soms de indruk dat je niets bereikt. Meten is een lagging indicator, niet een leading indicator. Wie meet, plakt een cijfer op iets over het verleden. Maar dat is voorbij. Ik wil juist weten wat mensen nog voor mij gaan doen in de toekomst."
Bron:Express,be