zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer wil groeien maar hoe moet dat?

14 januari 2008 - Driekwart van de werkende mannen en 60 procent van de vrouwen heeft het idee dat ze veel meer uit hun carrière hadden kunnen halen dan ze tot nu toe gedaan hebben. Dit schrijft Zibb.

Toch is tweederde wel (zeer) tevreden met hun huidige werkgever, hun huidige positie en de mate waarin hun werk te combineren is met het thuisfront. Een en ander blijkt uit de Werkmonitor van Randstad, een onderzoek waarvoor 868 werkenden werden geïnterviewd door Blauw Research



Doorgroeimogelijkheden

Het minst tevreden zijn werkenden over hun doorgroeimogelijkheden. Drie van de tien is zelfs zeer ontevreden en een derde is niet negatief noch positief. Verder valt op dat de helft van de werkenden wel wil groeien, maar niet zo goed weet hoe (40 procent). Bijna de helft vindt dat de persoonlijke ontwikkeling niet snel genoeg gaat. 34 procent noemt zichzelf ‘in balans’, vooral de iets ouderen. Drie van de tien kwalificeren zichzelf als ‘carrièremakers’, met name de hoger opgeleiden. 

Zoekende

Van alle werkenden is momenteel 35 procent ‘zoekende’, vooral mensen in de productie en industrie en werknemers met een lager inkomen. De afgelopen twee jaar is de helft van de werknemers van functie en/of werkgever veranderd. Veertien procent stroomde in het eigen bedrijf door naar een hogere functie, zes procent deed dat bij een nieuwe werkgever. Een tiende ging ander werk doen bij dezelfde organisatie, zes procent bij een andere. Twaalf procent vond vergelijkbaar werk bij een nieuwe werkgever.
Drie van de tien denken dat ze ‘waarschijnlijk’ op korte termijn veranderen van baan en/of werkgever. Ruim een kwart ambieert een hogere functie, liefst binnen de dezelfde organisatie.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Belg zweert bij goede privé-werk balans, Nederlander wil groeien
 Technici groeien het liefst bij één werkgever
 Persoonlijke ontwikkeling wint van vast contract
 Slechte werk-privé balans wijst op onderliggende ontevredenheid
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
14-01-2008
 | 
08:15 uur
Het blijft toch echt wonderbaarlijk. Binnenkort komen ze weer, de jaarverslagen en daar staat het weer ''Onze werknemers zijn voor ons de meest belangrijke investering'' of woorden van gelijke strekking, maar als puntje bij paaltje komt zijn de werknemers steeds de sluitpost op de begroting. Vreemd, want de ROI van investeren in mensen is veruit het grootste van alle investeringen die een bedrijf kan doen.
Uiteraard moet er wel een goed systeem worden geimplementeert, klakkeloos mensen gaan opleiden zet geen zoden aan de dijk. Naast een goede (potentieel)beoordeling is opvolgingsplanning, het definieren van loopbaanpaden, het implementeren van een HR jaarcyclus maar bovenal het goed trainen van leidinggevers een ''conditio sine qua non''.
Maar de investering in het opzetten van een dergelijk systeem verdient zichzelf meermalen terug.
Bij de diverse implementaties die ik mocht doen bleek dat de kans op een loopbaan een salaristegenwaarde van tot 10% opleverde, dat wil zeggen dat de salarispost ca 10% lager kon zijn dan bij vergelijkbare bedrijven. De kans op een loopbaan is een belangrijke beloningscomponent. De besparingen op kosten van werving liepen in de tonnen, ook bij relatief kleine bedrijven.
Kortom, investeren in mensen, in medewerkers, loont.
Arvel  |   | 
14-01-2008
 | 
10:53 uur
Om te groeien binnen dezelfde organisatie, moet je er voor zorgen dat je -misbaar- bent in je huidige functie. Anders ben je daar immers onmisbaar en dat betekent stilstand.

Dus kun je maar het beste alles wat je weet en kunt, delen met je jongere? collega's. Uit die opstelling blijkt dat je verder kijkt dan uitsluitend je eigen belang. Daaruit blijkt ook dat je coachings kwaliteiten hebt, en dat je oog hebt voor de organisatiedoelstellingen.

Als je dan ook nog zorgt dat je de kennis en vaardigheden vergaart die nodig zijn voor de volgende stap, dan speel je jezelf prima in de kijker voor promotie.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10