zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor een flitsende start van uw managementcarrière

31 december 2007 - Misschien was het makkelijk om ja te zeggen tegen die veeleisende managementfunctie. Maar wat nu? Wacht u rustig eventuele strubbelingen af of bent u met kennis gewapend voor moeilijke situaties? Tien tips voor beginnende managers.

1. Praat met uw medewerkers


Door meteen gesprekken te voeren met medewerkers over de wederzijdse verwachtingen, zijn problemen te voorkomen. Geef aan wat uw rol als leidinggevende zal zijn, welke doelen u wilt bereiken, hoe u te werk gaat Dan is duidelijk wat mensen kunnen verwachten en zo voorkomt u eventuele teleurstellingen van hun kant. Dit is ook het moment om aan te geven wat u van uw medewerkers verwacht, zodat daar op voortgebouwd kan worden tijdens functioneringsgesprekken.

2. Zorg dat u duidelijk en eerlijk communiceert
Een goede manager volgt een duidelijke koers. In de communicatie kan daar feitelijke kennis bij helpen. Zo zijn er technieken te leren voor het voeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken: hoe bouw je een gesprek op, welke fases kun je onderscheiden, hoe kun je concreet blijven, hoe stuur je mensen bij zonder ze tegen de haren in te strijken?

3. Laat uw vakmanschap los
Het gebeurt vaak dat mensen vanuit een uitvoerende baan binnen een bedrijf doorstromen naar een eerste managementfunctie. In die situatie is het belangrijk om afstand te nemen van de oude werkzaamheden. Want ook al weet u precies hoe de medewerkers iets moeten aanpakken en wilt u ze graag helpen, ze moeten ongestoord hun eigen manier van werken kunnen vinden.

4. Wees liever lui dan energiek
Doe geen dingen die een medewerker moet doen. Pak alleen de meest noodzakelijke werkzaamheden op en delegeer zoveel mogelijk. Luiheid helpt namelijk om de juiste prioriteiten te stellen en de dingen in één keer goed te doen.

5. Wees nieuwsgierig naar mensen en gewoontes
Als u dan toch iets wilt doen, oriënteer u dan op de problemen en roddels op de afdeling. Vraag verder door over dat kleine incident op de afdeling, over de huilbui van de secretaresse en over het waarom van bepaalde gebruiken. Zo toont u belangstelling voor de mensen en krijgt u een beter inzicht in de achtergrond van problemen. Dan is het gemakkelijker om adequaat in te grijpen wanneer er iets misgaat.

6. Speel de baas
Vrienden maken en houden op uw afdeling is goed, maar als manager heeft u een andere positie dan als collega. Te sterke persoonlijke banden maken het moeilijk om knopen door te hakken. Neem dus wat afstand, en ga bijvoorbeeld niet altijd mee met de lunch. En: sommige problemen op het werk zijn ook goed te bespreken met mensen van buiten de werkvloer.

7. Stel u flexibel op
Misschien heeft u een duidelijke opvatting over hoe alles onder uw verantwoordelijkheid gaat lopen. Maar pas op, want managers die te sterk vasthouden aan eigen ideeën, eindigen gebroken. Als u merkt dat medewerkers grote weerstand hebben tegen uw aanpak, of dat uw plan niet lukt, stel u dan flexibel op en gooi het over een andere boeg.

8. Leer omgaan met spanning en stress
Bij het ontstaan van stress-situaties is de wijze waarop u reageert van groot belang. Mensen met een overdreven perfectionistische instelling lopen meer risico op een burnout dan anderen, doordat ze gefrustreerd raken op het moment dat ze een fout maken. En fouten maakt nu eenmaal iedereen. Ook mensen die het belangrijk vinden dat iedereen ze aardig vindt, krijgen het als manager moeilijk. Want u zult als manager soms maatregelen moeten nemen die niet populair zijn. Accepteer dus alvast dat u fouten gaat maken en dat u soms impopulair bent, dan hebt u minder last van stress, en blijft u gezonder.

9. Gun uzelf de tijd te leren
De meeste beginnende managers twijfelen of ze het wel goed doen in hun nieuwe rol. Het liefst hebben ze meteen overal een oplossing voor. Maar het duurt even voordat u alle regels van het nieuwe spel kent, en het managen goed aanvoelt. Maak uzelf niet onzekerder dan u al bent en neem de tijd om te leren. Als u wilt weten hoeveel inwerktijd gebruikelijk is, ga dan eens praten met iemand die ervaring heeft in een vergelijkbare functie, bijvoorbeeld met uw voorganger: die zal zich gevleid voelen als u hem of haar om raad vraagt.

10. Train uw eigen moeilijke situaties
Over goed management is meer te vertellen dan tien korte tips, ook omdat iedere situatie anders is. De ene manager loopt tegen heel andere problemen aan dan de andere, door omstandigheden en door persoonlijke karaktertrekken. Het kan verstandig zijn een managementtraining te volgen, waarbij wordt ingespeeld op individuele vragen. In de training Beginnen met leidinggeven van Schouten en Nelissen bijvoorbeeld, staat centraal wat de manager zelf als moeilijk ervaart. Aan die specifieke punten wordt gewerkt via rollenspellen, het uitwisselen van ervaringen, via een discussie of door het behandelen van theorie.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris
 Toekomstige CEO zit het best in Amerika
 Jonge managers zijn risicomijdend
 'Coaching jonge managers moet beter'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10