zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven hebben laag IQ

12 december 2007 - Voorafgaand aan de lancering van 'De IQ-test voor organisaties'  onderzochten zes organisatie-experts 115 organisaties. De resultaten daarvan tonen aan dat Nederlandse bedrijven en instellingen behoorlijk laag scoren. Men behaalt een 4,5 op een schaal van 10. Organisaties die de afgelopen jaren financieel goed presteerden, en daarbij zichtbaar baat hadden van BI technologie en een slimme organisatie, behaalden een voldoende (6,2). Nog mager, maar toch significant beter dan het gemiddelde.

Niet vanzelf slim


Organisaties worden helaas niet vanzelf slim. Van oudsher bevatten deze verkokerde en gefragmenteerde systemen, structuren en culturen. Dit belemmert effectieve besturing en soepele samenwerking, zowel binnen de organisatie, alsook over de grenzen heen. Net alsof het organisatiebrein verkeert in constante verdoving en zich afsluit voor signalen die vragen om gezamenlijke actie en nieuw integraal beleid. 

Actie
"De individuele zintuigen van een organisatie zijn doorgaans behoorlijk ontwikkeld. Echter, het interpreteren van de verschillende signalen en op basis daarvan integraal actie ondernemen en samenwerken, daar schort het aan bij veel organisaties" aldus Daan van Beek, research director Passionned en auteur van het boek 'De intelligente organisatie'. Feitelijk komt het hierop neer dat medewerkers van verschillende afdelingen en diensten binnen een organisatie maar moeilijk komen tot samenwerken. Ook al heeft iedereen die er werkt een hoog IQ, we kunnen dat niet zomaar bij elkaar optellen. 

Aparte koninkrijkjes

Leo Kerklaan, managementexpert en voorzitter van de jury van de BI Awards, weet wel waar dat aan ligt. "Binnen organisaties zie je veel gesloten structuren, eigenlijk allemaal koninkrijkjes. Vooral als er vernieuwing plaats moet vinden, blijkt het uitermate lastig om vanuit één gedachte goed samen te werken. Men heeft het gevoel iets te moeten inleveren. De eigen afdeling gaat één stap achteruit. Maar men beseft daarbij niet dat de totale organisatie twee stappen vooruit kan gaan!"

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
 Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
 Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht essentiŽle factoren voor succesvolle samenwerking
 Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
 Strategische innovatie ontstaat vooral in dagelijkse praktijk
 Conflicten vaak veroorzaakt door tegengestelde belangen
 
 
reacties
 
RJL Visser  |   | 
13-12-2007
 | 
18:03 uur
Heel interessant om dit hardnekkige en ietwat onuitstaanbare gedrag van organisaties te presenteren als een gebrek aan intelligentie. Misschien dat daarmee wat topmanagers wakker worden. Het is nu echt tijd om er wat aan te doen, wil je als bedrijf bijblijven in de concurrentiestrijd en willen we als Nederland een kenniseconomie vormen. Niet miljarden uitgeven aan pop's en andere hypes, maar gewoon slim werken. Wie kan daarop tegen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiŽntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiŽle redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10