zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven hebben laag IQ

12 december 2007 - Voorafgaand aan de lancering van 'De IQ-test voor organisaties'  onderzochten zes organisatie-experts 115 organisaties. De resultaten daarvan tonen aan dat Nederlandse bedrijven en instellingen behoorlijk laag scoren. Men behaalt een 4,5 op een schaal van 10. Organisaties die de afgelopen jaren financieel goed presteerden, en daarbij zichtbaar baat hadden van BI technologie en een slimme organisatie, behaalden een voldoende (6,2). Nog mager, maar toch significant beter dan het gemiddelde.

Niet vanzelf slim


Organisaties worden helaas niet vanzelf slim. Van oudsher bevatten deze verkokerde en gefragmenteerde systemen, structuren en culturen. Dit belemmert effectieve besturing en soepele samenwerking, zowel binnen de organisatie, alsook over de grenzen heen. Net alsof het organisatiebrein verkeert in constante verdoving en zich afsluit voor signalen die vragen om gezamenlijke actie en nieuw integraal beleid. 

Actie
"De individuele zintuigen van een organisatie zijn doorgaans behoorlijk ontwikkeld. Echter, het interpreteren van de verschillende signalen en op basis daarvan integraal actie ondernemen en samenwerken, daar schort het aan bij veel organisaties" aldus Daan van Beek, research director Passionned en auteur van het boek 'De intelligente organisatie'. Feitelijk komt het hierop neer dat medewerkers van verschillende afdelingen en diensten binnen een organisatie maar moeilijk komen tot samenwerken. Ook al heeft iedereen die er werkt een hoog IQ, we kunnen dat niet zomaar bij elkaar optellen. 

Aparte koninkrijkjes

Leo Kerklaan, managementexpert en voorzitter van de jury van de BI Awards, weet wel waar dat aan ligt. "Binnen organisaties zie je veel gesloten structuren, eigenlijk allemaal koninkrijkjes. Vooral als er vernieuwing plaats moet vinden, blijkt het uitermate lastig om vanuit één gedachte goed samen te werken. Men heeft het gevoel iets te moeten inleveren. De eigen afdeling gaat één stap achteruit. Maar men beseft daarbij niet dat de totale organisatie twee stappen vooruit kan gaan!"

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
 Skillspaspoort gaat cv vervangen
 “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht essentiële factoren voor succesvolle samenwerking
 Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
 Strategische innovatie ontstaat vooral in dagelijkse praktijk
 Conflicten vaak veroorzaakt door tegengestelde belangen
 
 
reacties
 
RJL Visser  |   | 
13-12-2007
 | 
18:03 uur
Heel interessant om dit hardnekkige en ietwat onuitstaanbare gedrag van organisaties te presenteren als een gebrek aan intelligentie. Misschien dat daarmee wat topmanagers wakker worden. Het is nu echt tijd om er wat aan te doen, wil je als bedrijf bijblijven in de concurrentiestrijd en willen we als Nederland een kenniseconomie vormen. Niet miljarden uitgeven aan pop's en andere hypes, maar gewoon slim werken. Wie kan daarop tegen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (1) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
meer top 10