zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager succesvol dankzij vele sociale contacten

8 februari 2007 - Mensen met een netwerk dat bestaat uit verschillende groepen uit de maatschappij komen sneller op nieuwe ideeŽn dan personen die alleen met gelijkgestemden omgaan. Ook zullen hun ideeŽn eerder worden gehoord. Dit leidt tot nieuwe kansen op promotie en hogere beloningen.

Personen met weinig diverse contacten, krijgen minder stimulansen en hebben meer moeite hun visies uit te leggen aan andere groepen. Dat leidt tot minder promoties en een gemiddelde beloning. Dit blijkt uit onderzoek van de Chicago Graduate School of Business dat is uitgevoerd door de sociologen Hobart Williams en Ron Burt.

Groepsvorming


Het basisprincipe van het onderzoek is dat mensen over de hele wereld er toe neigen om kleine groepen te vormen om mee samen te werken in een kantoor of in een project. Daarnaast vormen we ook groepen met andere mensen in andere situaties. Al deze groepjes en clusters hebben gevolgen voor de manier waarop informatie wordt gedistribueerd. "Informatie op zich betekent niets, alleen in de interactie tussen groepen gebeurt er iets. Alleen als er diversiteit is ontstaan er nieuwe ideeŽn," stelt Burt.

Sociaal kapitaal
Mensen met een hoog sociaal kapitaal zijn mensen die contact hebben met veel verschillende groepen. Managers zouden volgens Burt deze kennis moeten toepassen door er voor te zorgen dat er diversiteit binnen en tussen groepen ontstaat.


Bron: De Telegraaf, Zibb
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
 De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 
 
 
reacties
 
Anton van der Vat  |   | 
8-02-2007
 | 
09:53 uur
Er is een stukje geschreven wat aan spreekt. Natuurlijk is de omgang met alleen maar gelijk gestemde niet de beste kweekvijver voor nieuwe gedachte. Maar ook in een groep met gelijk gestemde is er een werkelijkheid die weerbarstig is en om oplossingen vragen. Ook daar zijn er mensen die een ego hebben en zich willen onderschrijden. En verder is het wel opmerkelijk dat er staat informatie wordt gedistribueerd, en informatie op zich betekend niets.
Wel er zijn feiten (info) die door gedachte en inzicht tot informatie word verwerkt er word dus geen informatie gedistribueerd, en om dus te zeggen dat informatie op zich niets betekend. Wanneer er bij managers een behoefte is om beter intern te communiceren lijkt het mij noodzakelijk dat er eerst eens een gemeenschappelijke taal moet worden gesproken. En niet moet wegvluchten in nieuw taal- en vakjargon. Wegvluchten is misschien wel onder te brengen in puberaal gedrag.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen (1) 
Telefonische bereikbaarheid organisaties is verslechterd (1) 
'Noodzaak vrouwenquotum is om te huilen' (1) 
Bellen en videobellen via internet in de lift (1) 
HR te vaak aan de zijlijn bij transformatie naar agile organisatie (1) 
top10
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden
Videomeetings: stabiele videokwaliteit, persoonlijke bereikbaarheid en noise cancellation cruciaal
Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Zo voert u intieme gesprekken via het scherm
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
meer top 10