zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werksfeer optimaal als manager op vakantie is

29 augustus 2007 - Bijna 55 procent van de werknemers die doorwerken tijdens de vakantieperiode vindt de sfeer het beste als de manager op vakantie is. Maar meer dan de helft van de Nederlandse werknemers is ontevreden met de geleverde kwaliteit van het werk dat zij overdragen aan hun collega’s tijdens de vakantieperiode. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder 350 respondenten.

Slechte kwaliteit


Meer dan een kwart (28 procent) van de respondenten zegt zelfs eigenlijk niet op vakantie te kunnen omdat de kwaliteit van overgedragen werk ‘erg slecht’ is. Ook blijkt dat één op de vijf werknemers zich ergert aan het verlaagde werktempo van collega’s. "De huidige werknemer heeft kennelijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel en is daardoor niet snel tevreden," aldus Martijn van der Neut, marketing manager NationaleVacaturebank.nl. 

Vakantie op het werk

De thuisblijvers zien de vakantieperiode niet als extra zwaar; 55 procent van de ‘thuisblijvers’ vindt de vakantieperiode juist extra leuk. "Je zou kunnen zeggen dat er dus op beide plaatsen vakantie gevierd wordt," aldus Martijn van der Neut. Meer dan een derde (33 procent) geeft dan ook aan dat als de manager op vakantie is de sfeer op het werk veel beter is. Van der Neut denkt dat dit ligt aan het feit dat er minder werkdruk is tijdens deze periode. "Er is tenslotte niemand om de werknemers een duwtje in de rug te geven."

 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vakantieperiode leidt tot verveling op werkvloer
 Werknemer korter op vakantie door werkdruk
 Jonge medewerkers grijpen de macht in vakantieperiode
 Vier tips ter bestrijding van de het post-holiday-syndroom
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
29-08-2007
 | 
08:00 uur
't Geeft toch te denken over de sfeer op de werkvloer ! Zou er dan toch zoiets waar zijn als 'de terreur van de manager'.
't Wordt 'ns tijd in Nederland dat werkzaamheden wat minder beheerst worden door die 'fatale' manager !

Ton van Goor, Oosterblokker NH
Ad Beer  |   | 
29-08-2007
 | 
08:53 uur
Oei,
Ik schrik ervan. Het zou kunnen betekenen dat onze managers zeer dominant en hierarchisch zijn en dat staat haaks op ons geloof.
Ook de uitkomst dat mensen vinden dat overgedragen werk slechtis maakt me niet blij. Het duidt erop dat er niet echt samengewerkt wordt. Anders was je echt wel op de hoogte van de kwaliteitseisen die gelden op het bedrijf.
genoeg stof om over na te denken dus.
mevrouw MC Pasch  |   | 
29-08-2007
 | 
11:50 uur
Als een manager op vakantie is schijnt er gewoonweg minder druk op de schouders van de werknemers te liggen. Als dit zo sterk voelbaar is betekent het wel dat er toch iets mankeert aan het management. Mensen voelen zich niet vrij en de bedoeling lijkt me toch wel om zichzelf te kunnen zijn. Er wordt toch altijd ook wel een stukje toneel gespeeld tegenover de manager al ishet maar om in een goed blaadje te komen. Regelmatig zie ik dan ook mensen op de drempel staan voor een gemaakt praatje en hard lachend om niets. Wat zijn we het toch weer eens met elkaar. Ontzettend irritant. Maar een manager die dit niet door heeft is geen haar beter. Degenen die zich dan vrij voelen als deze persoon met vakantie is zijn degenen die niet slijmen.
petra@petramegens.nl  |   | 
29-08-2007
 | 
14:28 uur
In de vakantietijd nemen we het ervan. Niet alleen de mensen die op vakantie zijn, maar soms ook de achterblijvers op het fort. Als je collega’s de bloemetjes buiten zetten zodra de baas weg is, moet je je dan ergeren of ga je de macht grijpen?
Er zijn zonniger alternatieven, o.a. te vinden op mijn website in de rubriek 'Vraag het de coach'.
(Klik hier)
Peter Madjid  |   | 
29-08-2007
 | 
15:55 uur
Aangezien de meeste werknemers niet tevreden zijn over de kwaliteit van het werk tijdens hun afwezigheid, zou je ook kunnen concluderen dat wanneer die ''irritante'' manager er niet is, de sfeer weliswaar beter is, maar dat dat in feite komt omdat het gros van de werknemers er dan ogenblikkelijk de kantjes van af gaat lopen. Die ''goede'' sfeer wordt in dat geval dus veroorzaakt omdat men eenvoudig meer tijd neemt voor koffie, prive-telefoontjes en praatjes met collega's. Misschien is dit erg kort door de bocht, maar de stelling dat onze managers te autoritair zouden zijn? Ach wie de schoen past...
Ad Beer  |   | 
30-08-2007
 | 
08:32 uur
Op de eerste plaats vind ik het best ergerlijk dat discussies hier steeds meer gebruikt worden om links naar eigen commerciele sites te gaan plaatsen. Ik denk niet dat het de bedoeling is van een discussie.

Maar het is toch duidelijk dat ''als de kat van huis is.......'' bij veel bedrijven geldt.
Dat onder de vakantie de werkdruk lager is, dat is normaal. Dat er daardoor een meer ontspannen sfeertje komt te hangen. Ook dat klopt. Iedereen hier is blij dat de Fransen vakantie hebben, dan heb je weer tijd om even orde op zaken te stellen, dat je tijd hebt om Managers on line wat beter te volgen.
Zijn die Fransen autoritair, nou niet echt, alleen maar geweldige chaoten die leven bij de waan van de dag en steeds met de meest wilde ideeén komen op het laatste moment, waardoor je als het ware steeds achter de feiten aan loopt te hollen.
Maar ja, laten we ook dit onderzoek maar onderbrengen in de catagorie vakantiepret. Per slot is ook zo'n onderzoek alleen maar bedoeld om free publicity te genereren voor het bedrijf. Of niet soms?
Jammer dat men er aan voorbij gaat dat een onderzoek ook wetenschappelijk verantwoord moet zijn en veel onderzoeken die ik hier voorbij heb zien komen missen dat.
Arnold van der Beek  |   | 
30-08-2007
 | 
17:52 uur
@Ad
Je kritiek genoteerd. Aleen als er onderzoeken door bedrijven gepresenteerd worden, meen ik dat men zijn eigen bedrijf ook kan tonen. Maar als dat stoort dan is het net zo makkelijk dit niet te doen.

Je verbaast me wel met je verder aanvulling. Wat hebben de Fransen (als volk!) nu weer gedaan, dat bij ons de muizen ...
In ieder geval discuseren we zo van ons af en zijn niet werkelijk betrokken bij het thema.

Natuurlijk is het de bedoeling van een onderzoek om zowel aandacht op een thema te richten, als het bedrijf/onderzoeker te presenteren. Met een commerciële, marketing, pr intentie is niets mis. Commercie zorgt dat de boel draait.

Het onderzoek zelf zal best wel serieus bedoeld zijn. Alleen als er niet meer diepgang is, kan ik alleen maar herhalen dat het niet de moeite waard is, behalve dat het ons laat weten hoe een groot percentage ''werknemers'' veel tijd besteed om over anderen te denken en te oordelen. De mens is ziende en wetende blind over, naar en met zichzelf, maar daar ligt wel de kern voor werkelijke veandering en een verandering waarin dit soort onderzoeken geen voeding meer vinden, omdat het de veranderde mens niet aanspreekt. Zo'n onderzoek hoop ik nog eens te zien.

Arnold van der Beek
Ronn van Etten  |   | 
31-08-2007
 | 
14:06 uur
Onderzoek? Nou, nauwelijks, naar mijn mening.

350 mensen die een vacaturesite bezoeken; een steekproef hooguit en dan nog onder een kleine, zeker niet a-selecte, groep, die (als ik het negatief formuleer)toch al weg willen bij de baas.

Vergelijkbaar met -ook leuke- polls van deze site, maar ook daarvan (met alle respect) kan je toch niet noemen dat dat onderzoeken zijn. Ook al reageren er soms zelfs nog meer mensen dan 350.

Maar goed, als interimmer maak ik per jaar een ander bedrijf in de vakantietijd mee en tot nu toe heb ik slechts een paar maal zo'n soort geluid gehoord.
Ja, het komt zeker voor. En dat is jammer.
Ik vraag me dan af: wat doen de medewerkers die dat vinden er dan mee na de vakantietijd. Als het zo iets belangrijks is, dan neem ik aan dat ze dat natuurlijk direct met hun manager eens doorpraten... ;-) ...


Ad Beer  |   | 
3-09-2007
 | 
11:29 uur
@Arnold.
Ik geef niet af op het Franse Volk, maar, ik werk bij een multinational die zijn hoofdzetel in Frankrijk heeft.
Fransen zijn dol op bureaucratie en daarom willen ze ieder moment van de dag de meest belachelijke overzichten en gegevens hebben. Meestal binnen een paar minuten en dat gooit je planning behoorlijk in de war. Vandaar, als Frankrijk vakantie heeft, dan is het hier zalig, je kunt lekker doorwerken zonder iedere minuut gestoord te worden door invallen van Franse managers.
Is dat het Franse volk? Het zit wel in de cultuur om niets te plannen en te leven ''als God in Frankrijk''. Het grootste gedeelte van de chaos in Frankrijk wordt veroorzaakt door deze cultuur. Waar een Nederlander een kilometer voor een afslag vast rechts gaat rijden, zal de doorsnee Fransoos pas één meter voor de afslag zien dat hij af moet slaan en als het even kan dan ook meteen 4 rijstroken oversteken. Iedereen de ''periferique'' al een getrotseerd heeft kent dat.

Vandaar mijn opmerking dus
Ron Ladage  |   | 
3-09-2007
 | 
11:36 uur
De NationaleVacaturebank.nl. heeft natuurlijk ergens belang bij.
Ze hebben een enquête op de site gemaakt en dat is zeker geen onderzoek, laat staan onderbouwt. Eigenlijk willen ze dat de mensen die zo ontevreden zijn met hun managers uitnodigen om via hun site op zoek te gaan naar die ene goede manager en daar in dienst te gaan.
Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Blijft voor mij boven water, dat in elk bedrijf de mens de bepalende factoor is en wanneer je weet hoe ja daar mee om moet gaan, er geen verschil meer is in welke periode van het jaar.
Vanuit mijn vakgebied probeer ik dit onder de aandacht van leidinggevenden en ondernemers te brengen.
Recentelijk nog in Managers online het artikel over HRM gelezen en daar blijkt ook dat heden ten dagen de bedrijven niet meer weten hoe met personeel om te gaan, zodat er weer een club ontstaat, die weten waar het om gaat en ervoor willen gaan.
Laat er weer een echte personeelszaken komen i.p.v. de uitvoerder van eigenwijze managers.
Maar net zoals in de mode om de tien jaar alles weer terugkomt, gaat dit ook in het bedrijfsleven.
Ad de Beer  |   | 
4-09-2007
 | 
09:34 uur
@Ron,

Ja, het is echt opvallend hoeveel aandacht en moeite sites doen om aan bezoekers te komen. Het aantal unieke bezoekers is net zo belangrijk als kijkcijfers voor omroepen. Ik plaats ook veel van dit soort onderzoeken ook in dit kader, het trekken van bezoekers.
Je weet hoe ik over HRM denk, dus daar ga ik maar niet verder op in.
Tinnakohn  |   | 
27-01-2008
 | 
16:57 uur
Dit bewijst eens te meer dat de gemiddelde manager overbodig is en dat zijn (riante) salaris zeer zwaar op het budget drukt! Ik zelf werk bij een bedrijf (Aon) dat het presteert om twee nutteloze managers op één afdeling te zetten! Ze zijn te stom om ook maar
iets te presteren en hun dagindeling is er op gericht om goedwillende medewerkers te dwars-
bomen!



MC Pasch  |   | 
28-01-2008
 | 
08:30 uur
Tinnakohn je hebt gelijk. Mijn dochter zelf leidinggevende werkt bij een bedrijf met een manager boven zich. Die vent kan nog geen mens van een aap onderscheiden. Hij laat degenen onder zich alles uitzoeken en heeft zelf geen capaciteit. Kan ook geen feed-back geven. Het soort autist. Wordt duur betaald. Het bedrijf zal ik maar niet noemen maar verdient kapitalen. Het is een ziek management. Ik heb soms de indruk dat deze mensen alleen maar voor de naam worden aangenomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
meer top 10