zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien gevaarlijke communicatieproblemen

27 augustus 2007 - Communicatie is de sleutel tot zakelijk succes. Slechte communicatie vormt derhalve een risico. U weet dat u in de problemen zit als een of meerdere van onderstaande situaties zich voordoen. Keer de situatie ten goede en verbeter uw prestaties op de werkvloer.

1. Sommige mensen werken niet mee


Samenwerking duidt op harmonie. Een gebrek aan samenwerking is dus het begin van relatieproblemen. Kijk wat er aan ten grondslag ligt. 

2. Sommige mensen worden genegeerd
Iemand gaan negeren is een natuurlijke reactie wanneer iemand zich niet lekker voelt. Zoek uit waarom dat het geval is voor het uit de hand loopt. 

3. Boodschappen komen niet aan
Dit kan er op duiden dat iemand omkomt in het werk of niet met u of anderen wil praten. In ieder geval moet er altijd een belletje gaan rinkelen. Verminder de werkdruk, train de werknemer of verander uw verwachtingen voor u goede krachten en klanten verliest. 

4. Doelen worden niet gehaald
Als een team niet goed communiceert, presteert het ook niet. Onderzoek de groepsverhoudingen en verbeter de teamspirit. 

5. Er worden meer fouten gemaakt
Als instructies of verwachtingen niet goed begrepen worden, worden er onherroepelijk fouten gemaakt. Niet-functionele communicatie is dodelijk voor de kwaliteit. Doe er alles aan om de communicatie te verbeteren, bijvoorbeeld met behulp van een training. 

6. Er wordt met vingers gewezen en kritiek geleverd
Dergelijke verdedigende reacties duiden vaak op persoonlijke problemen of op scheuren in de onderlinge relaties. Zoek uit wat er aan de hand is en begeleid de overtreders. 

7. Het moreel daalt
U heeft waarschijnlijk al een aantal waarschuwingstekens gemist of heeft geen actie ondernomen toen het mis ging en nu betaalt u de prijs. Analyseer de situatie en verbeter die. Nu! Goede communicatie geeft u inzicht in de oorzaken én de mogelijke oplossing. 

8. De productiviteit daalt of stagneert
Nu loopt de hele onderneming gevaar. Pak het probleem snel en resoluut aan. Op een positieve manier. Luister naar alle betrokkenen en speel in op hun zorgen en problemen. 

9. Het personeelsverloop is groot
Mensen blijven alleen voor u werken als hun salaris zwaarder weegt dan de prijs die ze betalen om op hun werk te verschijnen. Maar liefst 85 procent van de werknemers neemt ontslag of wordt ontslagen ten gevolge van relationele problemen op de werkvloer – niet vanwege tegenvallende prestaties. Voer altijd een exit-gesprek om de redenen te achterhalen en problemen aan te kunnen pakken. 

10. Klanten lopen weg
Klanten kopen alleen bij u als de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Als een of meer van bovenstaande problemen in uw onderneming spelen, hebben die hun weerslag op uw klanten. Als uw medewerkers zich niet lekker voelen, verliest u niet alleen hen maar ook uw klanten.

Deze lijst is geschreven door Steven C. Martin, manager en personal coach. Hij en zijn vrouw zijn de oprichters van opleidingsinstituut The Positive Way.


Bron: Topten.org
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondernemingen draaien op mensen niet op technologie
 Functioneringsgesprekken staan bol van communicatiestoringen
 Nederlandse Finance Manager wil communicatieve vaardigheden verbeteren
 Communicatie en organisatiecommitment: redenen om te werken
 
 
reacties
 
Ernest Spronck  |   | 
28-08-2007
 | 
10:13 uur
Beste Stevin, dit is een indrukwekkende opsomming. Het zou goed zijn als de kwaliteit van met name de face-to-face communicatie, zowel die naar binnen als die naar buiten, periodiek een qualiteitsaudit zou ondergaan. Met een terugkoppeling naar alle medewerkers.
Barbara Philipsen  |   | 
4-09-2007
 | 
12:26 uur
Een interessante lijst, een must voor iedere manager om dit naast zijn beeldscherm te hebben hangen!
Maar... ik mis wel concrete oplossingen. Want HOE ga je het gesprek aan met medewerkers die weglopen? Hoe open je het gesprek? Wat zeg je wel of beter niet? Of HOE zoek je uit wat het probleem is bij te veel kritiek en HOE begeleid je de overtreders zonder hen direct een stigma op te plakken dat ze'overtreders' zijn en zich dus schuldig moeten voelen (wat een woord als overtreden impliceert)?
Als de stap vervolgens is om de oplossingen door The Positive Way te laten aandragen, dan heb je mensen NOG STEEDS NIET inzicht gegeven in hoe zij zelf communiceren en hoe dat overkomt bij de medewerkers.
Leuke checklist dus maar te makkelijk.
JJT Hensen  |   | 
5-09-2007
 | 
11:52 uur
Als ik punten 1 tot 10 achter elkaar plak zonder de uitleg eronder, dan zie ik een logisch verloop en volgorde van hoe de zaak misloopt. De eerste twee punten lijken de basis van de ellende. Ligt het probleem bij die ''sommige mensen'' of, hoe een manager tegen die ''sommige mensen'' aankijkt.
Ergo. Ligt het probleem bij de medewerker of de interpretatie van de manager. Daar kan al een valkuil zitten. Bijna altijd zijn de mensen die met elkaar communiceren voor meer dan 90% de uiteindelijke veroorzakers. Het lef om hier allebei verantwoordelijkheid voor te nemen, is al een gigantische stap in de goede richting en maakt het werken aan een oplossing ook veel makkelijker. Wat hulp van buiten is wel een aanrader.
Ernest Spronck  |   | 
7-09-2007
 | 
14:46 uur
Persoonlijk hou ik meer van het type reactie van JJ Hensen als die van Barbara. Maar beide zijn de moeite waard. We hebben de afgeopen vier decennia enorm veel gezamenlijke vaardigheiskennis ontwikkeld in communicatie van mens tot mens. Het is inderdaad ieders verantwoordelijkheid die zich eigen te maken. Waarom bij voorbeeld niet een moeilijk gesprek dat op handen is eens met een buitenstaander uitproberen? Bij voorbeeld een gesprek met een overtreder. Niet wachten op een training. Maar in plaats van een loze uitgebreide babbel bij de koffieautomaat. Dat levert goede wenken op en meer rust voor het gesprek. Is dat wat?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10