zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien gevaarlijke communicatieproblemen

27 augustus 2007 - Communicatie is de sleutel tot zakelijk succes. Slechte communicatie vormt derhalve een risico. U weet dat u in de problemen zit als een of meerdere van onderstaande situaties zich voordoen. Keer de situatie ten goede en verbeter uw prestaties op de werkvloer.

1. Sommige mensen werken niet mee


Samenwerking duidt op harmonie. Een gebrek aan samenwerking is dus het begin van relatieproblemen. Kijk wat er aan ten grondslag ligt. 

2. Sommige mensen worden genegeerd
Iemand gaan negeren is een natuurlijke reactie wanneer iemand zich niet lekker voelt. Zoek uit waarom dat het geval is voor het uit de hand loopt. 

3. Boodschappen komen niet aan
Dit kan er op duiden dat iemand omkomt in het werk of niet met u of anderen wil praten. In ieder geval moet er altijd een belletje gaan rinkelen. Verminder de werkdruk, train de werknemer of verander uw verwachtingen voor u goede krachten en klanten verliest. 

4. Doelen worden niet gehaald
Als een team niet goed communiceert, presteert het ook niet. Onderzoek de groepsverhoudingen en verbeter de teamspirit. 

5. Er worden meer fouten gemaakt
Als instructies of verwachtingen niet goed begrepen worden, worden er onherroepelijk fouten gemaakt. Niet-functionele communicatie is dodelijk voor de kwaliteit. Doe er alles aan om de communicatie te verbeteren, bijvoorbeeld met behulp van een training. 

6. Er wordt met vingers gewezen en kritiek geleverd
Dergelijke verdedigende reacties duiden vaak op persoonlijke problemen of op scheuren in de onderlinge relaties. Zoek uit wat er aan de hand is en begeleid de overtreders. 

7. Het moreel daalt
U heeft waarschijnlijk al een aantal waarschuwingstekens gemist of heeft geen actie ondernomen toen het mis ging en nu betaalt u de prijs. Analyseer de situatie en verbeter die. Nu! Goede communicatie geeft u inzicht in de oorzaken én de mogelijke oplossing. 

8. De productiviteit daalt of stagneert
Nu loopt de hele onderneming gevaar. Pak het probleem snel en resoluut aan. Op een positieve manier. Luister naar alle betrokkenen en speel in op hun zorgen en problemen. 

9. Het personeelsverloop is groot
Mensen blijven alleen voor u werken als hun salaris zwaarder weegt dan de prijs die ze betalen om op hun werk te verschijnen. Maar liefst 85 procent van de werknemers neemt ontslag of wordt ontslagen ten gevolge van relationele problemen op de werkvloer – niet vanwege tegenvallende prestaties. Voer altijd een exit-gesprek om de redenen te achterhalen en problemen aan te kunnen pakken. 

10. Klanten lopen weg
Klanten kopen alleen bij u als de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Als een of meer van bovenstaande problemen in uw onderneming spelen, hebben die hun weerslag op uw klanten. Als uw medewerkers zich niet lekker voelen, verliest u niet alleen hen maar ook uw klanten.

Deze lijst is geschreven door Steven C. Martin, manager en personal coach. Hij en zijn vrouw zijn de oprichters van opleidingsinstituut The Positive Way.


Bron: Topten.org
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondernemingen draaien op mensen niet op technologie
 Functioneringsgesprekken staan bol van communicatiestoringen
 Nederlandse Finance Manager wil communicatieve vaardigheden verbeteren
 Communicatie en organisatiecommitment: redenen om te werken
 
 
reacties
 
Ernest Spronck  |   | 
28-08-2007
 | 
10:13 uur
Beste Stevin, dit is een indrukwekkende opsomming. Het zou goed zijn als de kwaliteit van met name de face-to-face communicatie, zowel die naar binnen als die naar buiten, periodiek een qualiteitsaudit zou ondergaan. Met een terugkoppeling naar alle medewerkers.
Barbara Philipsen  |   | 
4-09-2007
 | 
12:26 uur
Een interessante lijst, een must voor iedere manager om dit naast zijn beeldscherm te hebben hangen!
Maar... ik mis wel concrete oplossingen. Want HOE ga je het gesprek aan met medewerkers die weglopen? Hoe open je het gesprek? Wat zeg je wel of beter niet? Of HOE zoek je uit wat het probleem is bij te veel kritiek en HOE begeleid je de overtreders zonder hen direct een stigma op te plakken dat ze'overtreders' zijn en zich dus schuldig moeten voelen (wat een woord als overtreden impliceert)?
Als de stap vervolgens is om de oplossingen door The Positive Way te laten aandragen, dan heb je mensen NOG STEEDS NIET inzicht gegeven in hoe zij zelf communiceren en hoe dat overkomt bij de medewerkers.
Leuke checklist dus maar te makkelijk.
JJT Hensen  |   | 
5-09-2007
 | 
11:52 uur
Als ik punten 1 tot 10 achter elkaar plak zonder de uitleg eronder, dan zie ik een logisch verloop en volgorde van hoe de zaak misloopt. De eerste twee punten lijken de basis van de ellende. Ligt het probleem bij die ''sommige mensen'' of, hoe een manager tegen die ''sommige mensen'' aankijkt.
Ergo. Ligt het probleem bij de medewerker of de interpretatie van de manager. Daar kan al een valkuil zitten. Bijna altijd zijn de mensen die met elkaar communiceren voor meer dan 90% de uiteindelijke veroorzakers. Het lef om hier allebei verantwoordelijkheid voor te nemen, is al een gigantische stap in de goede richting en maakt het werken aan een oplossing ook veel makkelijker. Wat hulp van buiten is wel een aanrader.
Ernest Spronck  |   | 
7-09-2007
 | 
14:46 uur
Persoonlijk hou ik meer van het type reactie van JJ Hensen als die van Barbara. Maar beide zijn de moeite waard. We hebben de afgeopen vier decennia enorm veel gezamenlijke vaardigheiskennis ontwikkeld in communicatie van mens tot mens. Het is inderdaad ieders verantwoordelijkheid die zich eigen te maken. Waarom bij voorbeeld niet een moeilijk gesprek dat op handen is eens met een buitenstaander uitproberen? Bij voorbeeld een gesprek met een overtreder. Niet wachten op een training. Maar in plaats van een loze uitgebreide babbel bij de koffieautomaat. Dat levert goede wenken op en meer rust voor het gesprek. Is dat wat?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10