zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale verantwoordelijkheid niet van invloed keuze werkgever

17 augustus 2007 - Een overgrote meerderheid van de Amerikanen vindt dat ondernemingen een sociale verantwoordelijkheid hebben, maar toch denken zeven van de tien daar geen seconde over na op het moment dat ze moeten beslissen al dan niet voor een bepaalde werkgever te willen werken. Dit blijkt uit onderzoek van Hudson. Slechts zeven procent heeft wel eens een baanaanbod laten vallen vanwege het ontbreken van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Wel belangrijk


Hoewel werknemers hun baanbeslissing dus niet van de sociale verantwoordelijkheid van een onderneming af laat hangen, vindt 46 procent het wel belangrijk dat hun bedrijf iets doet op dat gebied. Ze werken daar bovendien zelf graag aan mee: van de 46 procent van de werknemers die voor een maatschappelijk verantwoord bedrijf werkt, doet bijna tweederde actief mee aan de initiatieven. Niet alleen goed voor de teamspirit; het geeft de werknemer ook het goede gevoel zijn of haar onderneming te helpen iets terug te doen voor de maatschappij. 

Goede invloed
Uit eerder onderzoek van Sirota Survey Intelligence bleek al dat werknemers die tevreden zijn met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van hun werkgever meer betrokken en productiever zijn. Bovendien heeft het een goede invloed op de mate waarin ze hun baas waarderen op het gebied van strategie, concurrentiekracht, integriteit en interesse in hun welzijn.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzaam werken verantwoordelijkheid werkgever
 Sociale verantwoordelijkheid leidt tot motivatie
 Manager zet zich graag in voor maatschappij
 Maatschappelijk verantwoord ondernemen leidt tot innovatie
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
17-08-2007
 | 
10:18 uur
Weer een onderzoek waar een manager feitelijk weinig mee kan me dunkt. Voor de meeste commerciele bedrijven speelt maatschappelijke betrokkenheid helemaal niet zo'n grote rol.

Vanuit commercieel oogpunt doet men wel mee aan hypes zoals 'global warming' en dergelijke maar wanneer je verder kijkt zie je dat daar een duidelijk commercieel belang achter zit.
Grotere orgaisaties sponsoren grotere evenementen doch alleen vanuit een maatschappelijke perceptie, vaak niet meer dan dat. Er zullen misschien vergelijkbare percentages blijken hier in Nederland.

Het komt me overigens vaag voor dat de klassieke Amerikaanse instelling, 'God Money', hen laat verleiden tot het nemen van een beslissing zoals in dit artikel geillustreerd.

Verder weer een amerikaans onderzoek betreffende een non issue voor BV NL me dunkt.

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10