zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna kwart Nederlanders wil andere functie-invulling

Nederlander wil nogal wat dingen anders op werkgebied

20 juni 2007 - 22 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan een andere invulling van de functie te willen. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in het kader van de wervingscampagne 'ikwilhetanders.nl' van Manpower Professional om nieuwe collega's aan te trekken, onder ruim 900 werkenden.

Op de vraag 'Wat zijn de drie belangrijkste punten die je anders zou willen op je werk of bij de invulling daarvan?' komt de volgende Top 3 van antwoorden:
1. Een andere invulling van de huidige functie (22 procent)
2. Een andere beslissingsstructuur binnen de organisatie (achttien procent)
3. Andere arbeidsvoorwaarden (zeventien procent)

Inhoudelijke verandering


Opvallend is dat men vooral inhoudelijk veranderingen ambieert. Voor 22 procent zit dat in de huidige functie. Tevens geeft veertien procent aan het liefst een geheel andere functie te willen vervullen. Dit sluit aan bij de onlangs gepubliceerde bevindingen dat de inhoud van het werk voor de Nederlandse beroepsbevolking significant belangrijker is geworden.

Uitdaging
De werkzame beroepsbevolking wil nogal wat punten anders in het werk of bij de invulling daarvan. Voor werkgevers ligt hier dan ook een uitdaging in het binden van de werknemers. Naast de inhoud van het werk, zijn de punten die men graag anders wil grofweg in te delen in vier categorieën die binnen de beďnvloedingsruimte van de werkgever liggen:
- Leidinggeven: in deze categorie zijn de beslissingsstructuur en 'de baas' punten die voor de werknemers nog anders kunnen. Door als werkgever (of als baas!) op dit gebied veranderingen aan te brengen in samenspraak met de werknemers, kan een hogere mate van tevredenheid op het werk bewerkstelligd worden.
- Arbeidsvoorwaarden: voor werkgevers is dit een uitermate belangrijk punt in het binden van de werknemers. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het dan ook verstandig om in te spelen op de gewenste arbeidsvoorwaarden. Hierbij kan gedacht worden aan het instellen van flexibele werktijden, het verbeteren van de work-life balance, maar ook aan het aanbieden van leaseauto's. Wanneer de respondenten open gevraagd wordt wat zij anders willen in het werk, worden bovendien het salaris en het verminderen van de werkdruk veelvuldig genoemd.
- Quick wins: hierbij moet gedacht worden aan een aantal relatief eenvoudige punten ter verandering, zoals betere koffie, goede catering en een lekkere lunch. Dit zijn 'quick wins' voor de werkgever in het binden van haar werknemers.
- Locatie: De kantoorruimte, bereikbaarheid en werkplek zijn in deze categorie aanknopingspunten voor de werkgever in het binden van haar werknemers. Dit sluit ook aan bij de resultaten van de open vraagstelling, waar een groot gedeelte van de respondenten 'betere kantoorvoorzieningen, zoals meubilair, apparatuur, ICT e.d.'als punt noemt die men anders wil.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10