zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander is dol op social-networking

20 december 2006 - 34 procent van de Nederlanders bezoekt weleens een social-networking site, veel meer dan het Europese gemiddeld van 23 procent. Dit blijkt uit het onderzoek Mediascope Europe 2006 van de European Interactive Advertising Association (EIAA) onder 1.500 mensen in Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Scandinavië, België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse internetgebruikers in gemiddeld 5,6 dagen 10,9 uur per week online zijn. 76 procent van de Nederlanders gebruikt het internet doordeweeks en 66 procent is in het weekend online; het hoogste percentage in Europa.

Online ontspanning


De Nederlanders ruimen 72 procent van hun online-tijd in voor persoonlijke redenen. Volgens het EIAA onderstreept deze uitkomst de ontwikkeling van het medium als sociaal instrument en ontspanningsmedium. Meer dan een derde van de Nederlandse internetgebruikers bezoekt social-networkingsites. Vooral de 18- tot 24-jarigen zorgen voor een aanzienlijke groei in dit segment; 66 procent bezoekt social-networking-sites minstens eens per maand. 37 procent van de Europese internetgebruikers downloadt minstens eenmaal per maand muziek. In Spanje en Nederland is het downloaden van muziek zeer populair, bij respectievelijk 58 procent en 37 procent van de internetgebruikers. Vijftien procent van alle Europese internetgebruikers voert telefoongesprekken online - een groei van 50 procent vergeleken met vorig jaar. Eveneens vijftien procent blogt minstens eenmaal per maand. Momenteel staat Frankrijk aan de top van de blog-ranglijst, met 25 procent. 74 procent van de Nederlandse internetgebruikers heeft op dit moment een breedbandaansluiting.

Contentwensen
Het EIAA vroeg aan de Europeanen welk medium het beste past bij hun persoonlijke contentwensen. In Nederland koos 63 procent het internet als favoriete medium, vergeleken met een Europees gemiddelde van 47 procent. 57 procent van de Nederlandse deelnemers koos ook internet als medium dat hen kan bieden wat en wanneer ze willen. En 47 procent vond het internet goed voor de ogenblikken waarop 'hun hersenen het actiefst zijn'.

Rol online marketing
Ook ondervroeg het EIAA een aantal grote adverteerders in de EIAA Marketers' Internet Ad Barometer 2006 over de rol die onlinereclame en de houding van de belangrijkste reclameklanten in Europa ten opzichte van het internet. 88 procent van de ondervraagden in Nederland is van mening dat internetreclame hen in staat stelt specifieke doelgroepen te bereiken die moeilijk toegankelijk zijn via andere kanalen. Het rapport stelt daarnaast dat 40 procent van de Nederlandse deelnemers meer dan vijf procent van hun totale reclamebudget online uitgeeft en dat 76 procent het internet als vitaal onderdeel van hun reclamestrategie beschouwt. Volgens 64 procent van de Nederlandse deelnemers maakt de stijgende beschikbaarheid van breedbandtechnologie het internet aantrekkelijker als reclamemedium. De uitgaven voor onlinereclame zullen volgens het EIAA volgend jaar met meer dan 100 procent stijgen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10