16 oktober 2006 -
Uit universitair onderzoek blijkt dat ondernemers zich vaak op het overnamepad begeven zonder dat ze eerst over een strategisch scenario hebben nagedacht. Ook onderschatten ze de workload rond een overname en gaan ze er vaak van uit dat ze een overname makkelijk kunnen combineren met hun andere dagdagelijkse bezigheden.
Volgens het onderzoek zou zowat de helft van alle overnames mislukken. Amper zestien procent van de potentiële overnemers beschikt over een stappenplan, terwijl niet meer dan twaalf procent met evaluatiecriteria aan de slag gaat teneinde de potentiële kandidaten op een gepaste wijze te kunnen screenen.
Slechts drie procent gaat echt methodisch te werk. Wie die cijfers leest vindt het verwonderlijk dat de helft van de overnames alsnog lukt.
Gebrek aan ervaring De meeste managers kunnen amper uitleggen wat ze via de overname willen bereiken. Daarbij komt dat een overname die als doel heeft het marktaandeel te vergroten een totaal andere aanpak vergt dan bijvoorbeeld een overname die beoogd is om nieuwe technologieën te verwerven. De meeste mislukkingen kunnen toegeschreven worden aan een gebrek aan ervaring of aan misplaatste zelfoverschatting. Ook een gebrek aan leiders en leadership spelen een grote rol. Ego Overnames blijken wel weer goed voor het ego van de bedrijfsleiders, die er vaak van uit gaan dat op een spontaan aanbod moet worden ingegaan omdat ze anders riskeren van een kans te missen die nooit meer terugkomt. Dikwijls hebben de bedrijfsleiders het gevoel dat ze niet meer op hun passen terug kunnen keren en hebben ze meteen al spijt over de gemaakte kosten.
, Express.be
Wat ook behoorlijk wordt onderschat is de capaciteit van de overnemende ondernemer. Voordat hij-zij ook maar één stap richting het overnamepad wil gaan begeven, moet er eerst goed in de spiegel gekeken worden. Het succes van de eigen onderneming biedt geen garantie voor het succes van een over te nemen organisatie.