21 mei 2006 -
Philips heeft van alle internationale bedrijven de beste reputatie onder de Nederlandse bevolking. KLM staat in de ranglijst op de tweede plaats, gevolgd door TNT. Dat blijkt uit het jaarlijkse reputatieonderzoek van de Rotterdamse Erasmus Universiteit.
Heineken Vijf jaar geleden werd Philips nog veertiende en vorig jaar derde. Heineken, dat de afgelopen drie jaar won, kon dit jaar niet meedingen naar een prijs. De bierproducent behoort volgens de onderzoekers niet meer tot de twintig meest zichtbare ondernemingen van Nederland. De onderzoekers toonden wel aan dat Heineken derde was geworden als het bedrijf had meegedaan. De universiteit voerde het reputatieonderzoek in 24 landen uit.
Consistent De uitverkiezing is consistent met andere populariteitsmetingen. Begin deze maand bleek uit onderzoek van het tijdschrift Management Team dat Philips het beste bedrijf is van Nederland. Management Team deed onderzoek naar het imago van de vijfhonderd populairste bedrijven op de Nederlandse markt onder duizend managers. Philips-topman Gerard Kleisterlee werd eerder verkozen tot Topman van het Jaar 2004, een initiatief van Managers Netwerk Nederland en Managersonline.nl.