zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Finance professional krijgt buikpijn van het feit dat steeds meer klanten rekeningen niet kunnen betalen

Drie op de vijf vrezen negatief effect van openstaande facturen op financiële situatie eigen organisatie

13 april 2023 - Maar liefst 81 procent van de finance professionals vindt het vervelend om te zien dat steeds meer van hun klanten de rekeningen niet kunnen betalen. Dit blijkt uit onderzoek va Flanderijn onder ruim 500 finance professionals die zich bezighouden met debiteurenbeheer. Hiervan zien 217 professionals ook daadwerkelijk een groei in het aantal klanten met betalingsachterstanden.

De groei van klanten met schulden heeft ook directe invloed op het werkplezier van de finance professional. Zo zegt maar liefst 46 procent zijn werk minder leuk te vinden nu steeds meer klanten moeite hebben met het betalen van rekeningen.


 
Openstaande facturen negatief effect op financiële situatie
Finance professionals die zien dat steeds meer klanten moeite hebben met het betalen van de rekeningen, maken zich ook zorgen over het effect hiervan op de eigen organisatie. Zo denkt 62 procent van hen dat het aantal openstaande facturen een negatief effect zal hebben op de financiële situatie van de organisatie.
 
Begrip voor manier waarop vorderingen geïncasseerd worden
Het vervelende gevoel dat finance professionals krijgen bij het groeiend aantal klanten met betalingsachterstanden, komt gelukkig niet voort uit hoe hun organisatie omgaat met schulden. 77 procent zegt namelijk achter de manier waarop hun organisatie vorderingen incasseert te staan. Onderdeel van het debiteurenbeheer is ook dat lang openstaande rekeningen op den duur worden overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder. Ook daarvoor hebben ruim twee op de drie (69 procent) finance professionals begrip.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: "Een toename in klanten met betalingsachterstanden is natuurlijk vervelend. Finance professionals zien uiteraard de impact daarvan op de financiële gezondheid van de organisatie, maar beseffen ook hoe groot de impact is op de mens achter de schulden. Het is niet vreemd dat dit soms tot buikpijn leidt. Het is goed om je als finance professional op die momenten te omringen met experts op het gebied van debiteurenbeheer. Zij weten goed hoe je zo verantwoord mogelijk betalingsachterstanden kunt incasseren, waardoor voorkomen wordt dat de ene schuld weer overgaat in de andere schuld. Zo kun je je klant uiteindelijk ook echt verder helpen en dat draagt hopelijk weer bij aan het werkplezier van de finance professionals."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voordeel blijft: minder vermogensrendementsheffing bij beleggingen in een groenfonds
 Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Praten over schulden moet net zo normaal worden als uitspreken wie de BOB is
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10