zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verdere afbouw fiscale stimulans elektrische auto's zorgt voor twijfel bij leaserijders

Meer dan de helft van leaserijders vindt emissieloze doelstelling overheid onrealistisch

3 januari 2023 - De overheid bouwt langzaamaan de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af. Dit tempert het enthousiasme onder leaserijders om de overstap naar EV te maken. ALD Automotive deed voor de tweede keer onderzoek onder zakelijke en privé leaserijders naar de fiscale maatregelen en de stimulans om als leaserijders elektrisch te (blijven) rijden. 

De bijtelling op elektrische auto’s is in 2023 weliswaar gelijk aan de bijtelling van dit jaar, het plafond waarover je de verlaagde bijtelling betaalt gaat echter omlaag van 35.000 euro naar 30.000 euro. Vanaf 2026 is het fiscale voordeel helemaal verdwenen als de bijtelling voor elektrische auto’s, hybrides en conventionele verbrandingsmotoren gelijk aan elkaar is met 22 procent.  


Het merendeel van de leaserijders (63 procent t.o.v. 61 procent in 2021) vindt dan ook dat de overheid nog steeds niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren. Het sentiment rond de fiscale stimulans voor particuliere leaserijders is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar, nog steeds vindt 66 procent dat de overheid meer moet doen. Het sentiment onder zakelijke rijders is zelfs iets negatiever geworden. 52 procent is nu van mening dat de overheid op fiscaal vlak voor hen te weinig doet ten opzichte van 47 procent in 2021.
 
Fiscale stimulans verdwijnt
De huidige bijtelling op elektrische auto’s zorgt dat een deel van de leaserijders hierdoor twijfelt om elektrisch te (blijven) rijden. Vorig jaar gaf achttien procent van alle respondenten aan de bijtelling nog een stimulans te vinden om een elektrische auto boven een reguliere brandstof auto te kiezen. Dit is nu iets minder, namelijk vijftien procent. 
 
Toekomst van mobiliteit
De redenen voor leaserijders om elektrisch te (willen) rijden passen goed bij de duurzame ambities van de overheid. Bovenaan de lijst staan namelijk de milieuoverwegingen (30 procent), bovendien zien zij het als de toekomst van mobiliteit (twintig procent). Op de derde plek komen de besparende kosten van elektrisch rijden kijken (veertien procent). De hoofdreden om niet elektrisch te rijden heeft te maken met de te hoge aanschaf- en leasekosten (21 procent), en dat hierdoor de bijtelling ook hoger wordt staat op de tweede positie (twintig procent).
Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive: "Leaserijders zijn enthousiast over elektrisch rijden en weten goed waarom ze de overstap maken, of zouden willen maken en wat de voordelen zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat leaserijders die al elektrisch rijden, weinig hindernissen zien om niet elektrisch te blijven rijden. Het is de taak voor de overheid om controle te houden op de stimulans, het is zonde als door de fiscaliteiten rondom EV de groei ervan stagneert." 
Jeroen Kruisweg vervolgt: "Tel je alles bij elkaar op; de hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s, met als gevolg hogere leasekosten en dan ook nog een hogere bijtelling, dan raakt het de portemonnee te veel. Op deze manier wordt elektrisch rijden voor een steeds kleinere groep bereikbaar en dat is juist wat we niet willen." Bijna zes op de tien leaserijders (57 procent) vindt de doelstelling van de overheid om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn op dit moment niet realistisch. 
 
Geen zorgen om het energieplafond
Opvallend in het onderzoek is, dat de huidige energieprijzen geen invloed hebben op elektrisch rijden. 35 procent van de leaserijders merkt weliswaar het effect van de stijgende energieprijzen tijdens het laden (t.o.v. 30 procent vorig jaar). Voor de meeste ondervraagden is dit nog geen reden geweest om het laadpatroon te wijzigen. Bijna acht op de tien  respondenten maakt zich geen zorgen over het energieplafond dat per januari ingevoerd wordt. 78 procent geeft namelijk aan dat de werkgever de kosten betaalt, of dat ze niet thuis kunnen laden waardoor het geen effect heeft op de eigen energierekening.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
 Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
 Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiende populariteit private leaseauto kan ten koste gaan van hypotheek
 Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
 Leaserijders ervaren gebrek aan laadpunten in de wijk
 Stijgende bijtelling elektrische auto’s doet leaserijders twijfelen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
De top drie tech-trends volgens Alibaba
Ondanks salariskloof krijgen mannen en vrouwen even vaak promotie
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
C-suite wil in technologie investeren om uit de recessie te komen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Europese CEO’s vol vertrouwen in vermogen om groei te realiseren
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
In vier stappen naar je eerste elektrische auto
Retentie als talentstrategie
meer top 10