zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een andere kijk op bedrijfskapitaal

Bedrijfskapitaal is meer dan een financiŽle maatstaf

17 november 2022 - De meeste mensen associëren kapitaal met financiële rijkdom. Als economen deze term gebruiken, verwijzen ze daarmee naar bedrijfsmiddelen die helpen met het opvoeren van de productiviteit. Maar als bedrijfskapitaal enkel wordt gedefinieerd in termen van financiële rijkdom, marktkapitalisatie of omzet, gaat dat ten koste van andere, belangrijkere doelstellingen voor de lange termijn. Dit stelt Sridhar Iyengar, managing director Europe bij Zoho.

Iyengar: "Bedrijfskapitaal is meer dan een financiële maatstaf. Het draait ook om het ontwikkelen van kennis, verankering in markten, het bevorderen van een cultuur van samenhorigheid, het verbeteren van het welzijn van mensen en het creëren van impact op lokaal, regionaal en nationaal niveau. De financiële cijfers zijn zonder meer van belang, maar vormen niet de kerncomponent van het bedrijfskapitaal dat bijdraagt aan een onderneming met een lange levensduur.


Door bedrijfskapitaal als meer dan alleen een financiële hulp te beschouwen, kunnen bedrijven zichzelf zien als meer dan alleen een plek om winst te maken. We moeten oog krijgen voor het bredere plaatje. Want er zijn verschillende manieren waarop organisaties hun bedrijfskapitaal kunnen uitbreiden die anders zijn dan het vergroten van hun financiële rijkdom."
 
Investeer in mensen en innovatie
Iyengar: "Bedrijven die een dergelijke holistische aanpak willen hanteren doen er goed aan om voortdurend te investeren in R&D en de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.
De ontwikkeling van intellectueel kapitaal zou voorrang moeten krijgen boven het zo snel mogelijk op de markt brengen van nieuwe producten. Dit kan aanvankelijk betekenen dat daarvoor een deel van het budget voor marketing en andere secundaire bedrijfsfuncties moet worden opgeofferd. Op de lange termijn zullen de voordelen van deze aanpak echter steeds duidelijker worden.
Met het opbouwen van intellectueel kapitaal geef je blijk van een langetermijnvisie. Dat is bevorderlijk voor de geloofwaardigheid van je merk en de klantenbinding. Investeren in een sterk kennisfundament gaat hand in hand met het verkrijgen van talent. De meeste bedrijven beperken zich voor hun personeelswerving nog altijd tot een zeer beperkte pool van talent die steunt op diploma’s en andere officiële kwalificaties. Helaas geven die niet altijd blijk van het werkelijke potentieel van mensen, en al evenmin van hun vaardigheden. Als je verder kijkt dan de formele opleidingsachtergrond van mensen krijg je toegang tot een omvangrijke pool van onaangeboord talent. Dit talent zit te springen om de kans om training te volgen en de vaardigheden op te doen die jouw organisatie nodig heeft. Door potentieel talent in huis te halen en de mogelijkheid te bieden om nieuwe vaardigheden en branchespecifieke kennis op te doen kun je je intellectueel kapitaal vergroten."

Verrijk het leven van je medewerkers
Iyengar: "Het is belangrijk om te onthouden dat werknemers meer zijn dan de output die zij tijdens werktijden leveren. Organisaties moeten zorgen voor een gevoel van saamhorigheid dat bijdraagt aan materieel en psychologisch welzijn.
Een goed salaris, aantrekkelijke secundaire voorwaarden, promoties en recreatieruimtes op kantoor zien er leuk uit op papier, maar zijn van weinig betekenis als ze niet gepaard gaan met een gevoel van vrijheid, vertrouwen, geduld en acceptatie.
Bedrijven zouden zichzelf de volgende vraag moeten stellen: ‘Wat hebben we gedaan om de loyaliteit en inzet van onze werknemers te verdienen?’. Op die manier wordt de focus omgedraaid van ‘Waarom verlaten mensen onze organisatie?’ in ‘Waarom zouden ze bij ons in dienst blijven?’. Dit draagt bij aan een gevoel van dankbaarheid en waardering voor werknemers die ervoor kiezen om jaar na jaar in dienst te blijven."

Ontwikkel een cultuur van saamhorigheid
Iyengar: "De bedrijfscultuur vertegenwoordigt de unieke persoonlijkheid van een organisatie. Dit uit zich in sterke waarden, een solide bedrijfsethiek en het gevoel om naar een gemeenschappelijk doel toe te werken. De bedrijfscultuur geeft betekenis aan wat mensen binnen de organisatie doen en is bepalend voor de manier waarop zij dat doen.
De bedrijfscultuur biedt dus een duidelijk collectief doel om na te streven. Maar dat kan niet worden bereikt met strategieën die enkel op winstmaximalisatie of quick wins zijn gericht. Om een cultuur van saamhorigheid te creëren moet je duidelijk maken dat je onderneming niet in een vacuüm werkt. Je moet laten zien hoe de bedrijfsactiviteiten in het bredere plaatje passen. Op die manier zullen werknemers begrijpen welke rol ze binnen de samenleving spelen en hoe hun organisatie daar een steentje aan kan bijdragen."

Richt je focus op de lange termijn
Iyengar: "In plaats van het vizier te richten op direct rendement, moeten organisaties oog hebben voor de waarde van het opbouwen van duurzaam bedrijfskapitaal waarin alle bovenstaande aspecten verenigd zijn.
Zakelijke leiders die inzien welke bedrijfscontinuïteit en waarde zij kunnen winnen met de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden, intellectueel kapitaal en een bedrijfscultuur van saamhorigheid, zullen de hoogste prioriteit geven aan het bouwen van een dergelijk stevig fundament. Dit zal hun organisatie een langere adem geven en in staat stellen om een positief erfgoed op te bouwen dat de gemeenschap vooruithelpt en het sociaaleconomische welzijn een boost geeft."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cash gezocht? Vier manieren waarop CFOís werkkapitaal kunnen optimaliseren
 FinanciŽle sector loopt risico Ä925 miljard te verliezen als ze niet reageert op klimaatverandering
 Toename benodigd werkkapitaal vreet gezondheid bedrijven aan
 Ondanks wereldwijd dalende investeringsvolumes stijgt Nederlands beleggingsvolume
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor ťchte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creŽren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieŽn
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10