zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts kwart IT-beslissers vertrouwt blind op huidige IT-leverancier

Overstap naar andere IT-leverancier wordt als lastig ervaren door complexiteit IT-landschap

26 oktober 2022 - Slechts een kwart van de IT-beslissers (25 procent) vertrouwt blind op de huidige IT-leverancier. Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft Dynamics 365 expert Conclusion MBS, uitgevoerd onder ruim 1.000 IT-beslissers en -verantwoordelijken. Nog geen vier op de tien (37 procent) vinden dat hun IT-leverancier volledig transparant is.

Een derde van de IT-beslissers (34 procent) vindt het ingewikkeld om over te stappen naar een andere IT-leverancier. Een logische reden dat IT-beslissers dit lastig vinden, is de overeenkomst met de huidige IT-leverancier die voor een aantal jaren vaststaat. Maar er zijn meer redenen die IT-beslissers belemmeren om de overstap te maken. Zo geven ruim vier op de tien (44 procent) aan het ingewikkeld te vinden om over te stappen vanwege de complexiteit van het IT-landschap van de organisatie. Daarnaast is ruim een derde (35 procent) bang dat meerdere IT-systemen zouden kunnen uitvallen als hun organisatie zou overstappen naar een andere IT-leverancier.


Jan-Douwe Jilderda, directeur bij Conclusion MBS: "Eerlijkheid en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen een IT-leverancier en haar klanten. Voor mij houdt dit in dat er tweerichtingsverkeer moet zijn. Dit geldt voor situaties waarin dingen goed gaan, maar ook wanneer je graag ziet dat iets anders wordt aangepakt. Je wilt immers samen waarde creëren door proactief mee te denken over businessprocessen en te werken aan gezamenlijke groei en ambitie. Hiervoor heb je elkaar nodig. Want naast kennis van IT, is ook kennis van specifieke processen cruciaal. Dit kan alleen door als IT-leverancier samen te werken mét de klant, in plaats van voor de klant."
 
Flexibiliteit en toekomstgerichtheid belangrijker
Wanneer men met een nieuwe IT-leverancier in zee zou gaan, staan betrouwbaarheid (45 procent), de prijs-kwaliteitverhouding (29 procent), flexibiliteit (26 procent) en toekomstgericht (25 procent) bovenaan de criterialijst. Deze wijken iets af van de selectiecriteria die het belangrijkste waren voor de keuze van de huidige IT-leverancier. Dit zijn betrouwbaarheid (34 procent), de prijs-kwaliteitverhouding (33 procent), kennis (23 procent) en sectorspecifieke kennis (22 procent).
 
Klik hier voor een infographic met meer informatie.
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal burn-outs stijgt opnieuw
 'Aanwezigheid bij cursus voldoende voor diploma'
 Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inflatie veroorzaakt verschuiving in prioriteiten IT budget
 IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
 Tekort aan talent bedreigt de cybersecurity van bedrijven
 Vier tips voor efficiënte IT-investeringen in de zorg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Ondanks salariskloof krijgen mannen en vrouwen even vaak promotie
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Europese CEO’s vol vertrouwen in vermogen om groei te realiseren
In vier stappen naar je eerste elektrische auto
De bekerplant waar we in zijn gevallen
Retentie als talentstrategie
meer top 10