zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever

Organisaties die uitblinken in data-innovatie zijn weerbaarder tegen cyberdreigingen en winstgevender

12 oktober 2022 - Splunk Inc. kondigt een wereldwijd onderzoek aan over de economische voordelen van data-innovatie. Het Economic Impact of Data Innovation 2023 rapport toont aan dat organisaties die goed zijn in data-innovatie vaak ook zakelijk succes hebben. Uit de uitkomsten blijkt dat de meest data-savvy bedrijven hun winst met 9,5 procent verhogen, 2,9 keer meer kans hebben om de concurrentie te verslaan en twee keer zoveel kans hebben om de winstdoelstellingen te overtreffen. 

"Een sterke basis is essentieel om voorop te blijven lopen op het gebied van data-innovatie. We zijn dan ook trots op onze proactieve benadering om innovatieve waarde uit onze data te halen," zegt Mike Hughes, CISO of REI. "Zichtbaarheid van data versterkt de efficiëntie, het concurrentievermogen en de weerstand tegen dreigingen en macro-uitdagingen. Splunk is een cruciaal onderdeel van onze algehele strategie om ervoor te zorgen dat we kunnen schalen en de beste ervaring voor onze klanten kunnen leveren."


 
Zes strategische beslissingsgebieden
Uit het onderzoek blijkt dat organisaties die goed zijn in data-innovatie (dataleiders) uitblinken in zes strategische beslissingsgebieden, namelijk: data classificatie, aggregatie, kwaliteit, analysevaardigheden, analysetools en monitoring. De belangrijkste bevindingen zijn onder meer:

- Dataleiders ervaren meer winst en innovatie - Naast een stijging van 9,5 procent in brutowinst, gaven de dataleiders aan dat ze negen nieuwe producten per jaar lanceren die niet mogelijk waren geweest zonder te investeren in data-innovatie. Bedrijven die net zijn gestart met data-innovatie lanceren gemiddeld drie nieuwe producten per jaar. Daarnaast hebben dataleiders 5,5 keer meer kans om hun winstpercentages met tien procent of meer te verhogen dankzij intelligent en innovatief datagebruik.
- Dataleiders verslaan hun concurrentie - Dataleiders zeggen 5,7 keer zo vaak dat hun organisatie bijna altijd betere beslissingen neemt dan de concurrentie. Ze geloven 4,5 keer zo vaak dat hun organisatie zich in een zeer sterke positie bevindt om de komende jaren te concurreren en te slagen op de markt waar ze zich bevinden. 
- Dataleiders operationaliseren en monetariseren hun data proactief - Achtendertig procent van de leiders hebben hun data geoperationaliseerd en halen ook 2,3 keer zoveel inkomsten uit het te gelde maken van data. Dataleiders melden ook vijf keer zo vaak dat ze het afgelopen jaar de datalevering aan AppDev aanzienlijk hebben versneld (85 procent, tegenover zeventien procent bedrijven die net zijn gestart met data-innovatie). 
Vrijwel elke organisatie staat onder druk om de snelle groei van data bij te houden. De organisaties die de meeste druk voelen, hebben echter ook het meeste succes. Maar liefst 67 procent van de leiders op het gebied van data-innovatie ervaren meer druk vergeleken met intermediairs (41 procent) of organisaties die net zijn begonnen (vijftien procent) met data-innovatie.
"Ons onderzoek toont het belang van data-innovatie aan," zegt Ammar Maraqa, Chief Strategy Officer bij Splunk. "Uit het onderzoek blijkt dat organisaties die prioriteit geven aan data-innovatie en ook hierin investeren een beter inzicht hebben in hun infrastructuur en bedrijfsprestaties, waardoor ze zich eenvoudiger kunnen aanpassen aan technische problemen, cyberdreigingen of marktverstoringen."
 
Dataleiders innoveren in iedere sector
In iedere sector bieden data de mogelijkheid om de winst te behalen en de resultaten te verbeteren. Het branchegerichte addendum in het rapport belicht deze essentiële gebieden. De belangrijkste uitkomsten zijn:
- Publieke sector – twintig procent besteedt meer dan een kwart van hun IT-budget aan oplossingen en personeel dat data onderzoekt, monitort, analyseert en ernaar handelt. Dit is ruim boven het gemiddelde (acht procent) van andere sectoren. 
- Financiële dienstverlening - 79 procent heeft AI/ML toegepast voor data-innovatie. 
- Gezondheidszorg - Binnen de gezondheidszorg voert elf procent van de organisaties volwassen data projecten uit. Dit is twee procent meer dan het gemiddelde. 70 procent heeft echter moeite om talent met de juiste vaardigheden te werven. 
- Industrie - 54 procent past data-innovatie toe voor de supply chain en operations use cases. 
- Retail - Maar liefst 80 procent van de retailers geeft aan dat data innovatie heeft geholpen om de kosten van de supply chain te optimaliseren, 74 procent geeft aan dat het ook storingen in de supply chain minimaliseert.Voor het onderzoek zijn er, in samenwerking met de Enterprise Strategy Group, 2,000 IT, security en zakelijke leiders onderzocht uit negen landen. 


 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
 CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
 Helft Nederlandse managers: data en digitalisering kritiek voor bedrijfsleven
 Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
 
 
reacties
 
inbound marketing  |   | 
12-10-2022
 | 
10:42 uur
Als je de digital first aanpak hanteert met je bedrijf, dan kun je snel groeien.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10